Sledujte také :  Hosting Onlio, a.s. |
 logo český šerm
   | uživatel :guest | zaregistrovat | přihlásit |
   
Aktuální diskuse
FOTKY Z BITEV a jiných šermířských akcí....
(celkem 2045 ) 2045 nových
Dům rytířských ctností kalendář akcí
(celkem 1 ) 1 nový
Vikingové na severu Čech?
(celkem 3 ) 3 nové
Digladior otevírá pobočku v Mladé Boleslavi
(celkem 2 ) 2 nové
Bitva SOEST 2019 2.-4.8.2019
(celkem 3 ) 3 nové
SHŠ Drago - nesmazatelná verze :)
(celkem 26 ) 26 nových
Kornet Moravia šerm Uherské Hradiště
(celkem 1 ) 1 nový
Zbraně do zahraničí
(celkem 1 ) 1 nový
Prodám paví pera
(celkem 3 ) 3 nové
Litoměřické vinobraní 2018
(celkem 1 ) 1 nový

seznam témat -> Panská jednota

Pokud chcete přidat nový příspěvek musíte být zaregistrován  | nové zprávy : nahoru
Pohrobek 14. červen 2012 11:26:01
Nechce někdo přijmout do svých řad těžkého kopiníka??? Jeko správný žoldák, byť šlechtic, beru vyšší nebídku...... co se víry týče, vždy si nějak poradím..... :-D
Golem 14. červen 2012 10:37:02
Siegfried(14. červen 2012 09:25:12) : A právě jsi popsal co ti dva dělají.Žoldákovi ochuřel rytríř Rosický, protože má v háji nohu a tak se připojuje k družině hejtmana.
Siegfried 14. červen 2012 09:25:12
A jsme u toho... možná by nebylo od věci vykořenit romantickou představu o najímání žoldnéřů. Obvykle se najímaly celé družiny a byly vedeny někým kdo má kvalifikaci a to je obvykle nižší šlechtic, tedy zeman či rytíř aspoň v době husitských válek je to tak běžné, respektive před nimi za Václava a i později do konce 15.stol.
Jeho banda bude samozřejmě obsahovat kdekoho, ale sám její vůdce je obvykle "kvalifikovaný odborník" :)
A v tomhle bussinessu se obvykle nevyskytují samostatní jedinci, respektive rychle se stanou součástí bandy organizované na principu družiny... Protože je to nejen výhodnější, ale nutné pro přežití... osamělý pocestný = obrané tělo na kraji lesa :-)
DobryK 12. červen 2012 08:12:37
hejtman(11. červen 2012 16:19:38) : Ano pane jsem žoldák, proto zanech oslovení pane. Z tak urozených úst mě nepatří. A i ty rýnské nevytahuj, ještě jsem je ani neviděl jak vypadají, zato na groše jsem zvyklý, ty mi vysázej.
Za výstroj se snad nemusím stydět je prostá ale funkční a pro obyčejného bojovníka standartní (prošivané nohavice, prošívanice spodní a svchní, batvat, klobouk,boty, tyčovka, rukavice, stan kužel,kožešina na sedění a spaní, miska , lžíce, nůž ) -víc nepotřebuji.
Můj pán ochořel a zda se, že se neúčastní tažení, hnátu si zlomil, proto se musím ohlídnout jinde. Budu tě hledat tedy zelenou stuhu u tvé korouhve a pakliže mě cestou nenaláká jiný pán vidinou ještě sladší, rád se k tobě připojím.
hejtman 11. červen 2012 16:19:38
hora z ocelovic(10. červen 2012 22:09:09) : Rád tě pohostím, společně se svou družinou, ve svém stanu, milý pane z Ocelovic


DobryK(11. červen 2012 09:04:30) : Á, tady se hlásí pravý žoldák!
Samozřejmě, že mě jeho milost vybavila dobou měnou Rýnských zlatých. Však nejdříve musím vidět tvé vystrojení, pane, abych správně ocenil tvé služby. Můžeš si být však jist, že na přivítanou si s tebou ve svém stanu s dobrou medovinou, nebo pálenicí švestkovou, rád připiji.
P.S. je to červený Merlin s černým lemováním na cimbuří a Vartenberskou korouhví u vchodu
DobryK 11. červen 2012 09:04:30
hejtman(06. červen 2012 17:57:32) : A grošíky, pane podkomoří máš?
hora z ocelovic 10. červen 2012 22:09:09
hejtman(06. červen 2012 17:57:32) : Počítej se mnou
hejtman 06. červen 2012 17:57:32
Já, subcamerarius jeho císařské milosti, Zikmunda Lucemburského, svolávám tímto všechny pravověrné katolíky, aby ve znamení Kříže dokončili na Zbořeném Kostelci to, co bylo na Lipanech započato.
Konečně vyhladit to hadí kališnické sémě.
Každý, kdo má chuť přidat se ke korouhvi pana z Vartenbrka, a nést tak hlavní tíhu boje, nechť se mi přihlásí na tomto fóru.
Ať už jsi šlechtic, nebo zeman, pavézník, střelec, nebo kopiník, přidej se k nám! Zažij boj, o kterém si budou vyprávět ještě tvoje vnoučata a pravnoučata.
P.S. potřebuji ještě alespoň dvanáct lidí :-(
Granad 30. leden 2012 08:40:33
Jiří z Holohlav(26. leden 2012 19:02:22) : Tak si najmi kvalitního zahradníka , ale pamatuj, zahradník bývá většinou vrah !
Pohrobek 27. leden 2012 09:25:44
Jiří: tak ono obvekle vojenskýmy taženímy pustne zem...
Jiří z Holohlav 26. leden 2012 19:02:22
cert(26. leden 2012 17:00:06) : Nu,mám Tě v kalendáři :-),tedy vrátím-li se v použitelném stavu z Itálie ,tak počítám,že byl nastoupil ve svých Holohlavských barvách - minule mi chyběl varkoč či co .... už je to tak dávno ...,ale kdybys chtěl ,tak dal asi i Mikeše Divůčka z Jemnišť nebo Krajíře z Krajku ... s Trenérem pořád měním barvy .-)
Už teď to vypadá,že od Libušína do Zbořeňáku pořád samá tažení .... zpustne mi zahrada ....
Pohrobek 26. leden 2012 18:01:10
O to vetší důvod, být na druhé straně a přepsat dějiny.... Určitě se k někomu přidám, ale je mi to vcelku jedno. Já jen že mám na brigantině dole kříž, tak aby to nevypadalo divně...
hejtman 26. leden 2012 17:31:18
Pohrobek(26. leden 2012 11:16:41) : Prosím tě, kašli na to, kdo tam byl a kdo ti tvrz vyopálil. Buď chytrý a přidej se na stranů vítězů. Ostatně přelétavost nebyla bojovníkům kalicha cizí. Aspoň jsem to tak četl.
cert 26. leden 2012 17:00:06
Ahoj, vznešený pane. Chytnu Tě, s prominutím, hned za slovo - loni jsme vytvořili takřka konspirační teorii abychom přítomnost řádoveho rytíře nějak "okecali" je pro letošek šance, že bys změnil barvy? Ale rovnou přiznávám, že budu radši opět okecávat než bych oželel Tvou přítomnost.
Jiří z Holohlav 26. leden 2012 15:31:29
Pohrobek(26. leden 2012 11:36:31) : S řády u Lipan to je značně na hraně ,snad se tam možná jeden rytíř vyskytl ,ale celá jednotka určitě ne,to by bylo politicky neúnosné a ježatci by to jistě propagandisticky zneužili.
Pohrobek 26. leden 2012 11:36:31
Sieg: nene, ta malý posádka tam opravdu byla. Ona ta tvrz nikdy přímého majitele neměla. jen správce. Tvrz patřila přímo panovníkovi. Václav 4. ji měl třeba v letech 1407-1409 místo loveckého hrádku v Kunraticích. Dřív kolem tvrze byli poměrně husté lesy až ke Kolínu a Kutné Hoře a v Záběhlicích od Přemysla otakara II. i rozsáhlé vinice....
Siegfried 26. leden 2012 11:28:30
Pohrobek(26. leden 2012 11:16:41) :
Spíš nění od věci si vyjasnit jestli tam byla posádka Zikmundových vojáků, nebo stál rod na straně Zikmunda :)
Pohrobek 26. leden 2012 11:16:41
Tak oprava, došlo ke zmílce, bylo to roku 1420, a bylito Pražané, jelikož na mé tvrzi byla posádka Zikmundovského vojska... takže trochu zamotané
Pohrobek 26. leden 2012 11:03:09
příspěvek byl smazán użivatelem Pohrobek 26. leden 2012 11:26:52
trener 26. leden 2012 09:59:08
Pohrobek(26. leden 2012 09:45:11) : ...v šiku Panské jednoty, po boku těch neřádů! :-)
trener 26. leden 2012 09:58:11
Siegfried(26. leden 2012 09:49:51) : Předběhl jsi mne :-) Na to jsem se chtěl také zeptat. A pokud jsou to ty Záběhlice u Prahy, mám podezření, že si s pachateli bude moci podat ruku a nepřebíhat kvůli tomu bojiště! :-)
Siegfried 26. leden 2012 09:49:51
Pohrobek(26. leden 2012 09:45:11) :
Tak si jen vyjasni kteří husité... :) abys s nimi na straně umírněných nestál v jedné řadě :)
Pohrobek 26. leden 2012 09:45:11
Jinak na Lipany se těším, hodlám se letos také poprve zúčastit. Hold musim smutně oznámit, že jakožto Pán na Záběhlicích mi Husité vypálili tvrz (1421), tak se chystám nastoupit v šiku Panké jednoty po boku řádů
trener 26. leden 2012 09:35:42
hejtman(24. leden 2012 16:11:54) : Velmi jsi mne rozesmál pane! :-) Jsem zatvrzelý husita pohybující se mezi tábority a orebity!
MLuks(24. leden 2012 22:40:30) : V určitých dobách jsem dobrým spojencem Pražského svazu. Ale pokud se jeho vůdci pomýlí a vytáhnou proti věrným husitům, budu stát společně s oběma Prokopy, třeba i Proti všem! :-) Počkejte jak vám to u těch Lipan natřeme! :-)
MLuks 25. leden 2012 15:21:54
hejtman(25. leden 2012 11:06:44) : V tom případě bych to asi potřeboval objasnit, jelikož v daném čase píše jakýsi "Ulrich von Falkenberg", nikoliv Jeník z Mečkova (trener)
Ve zmiňované diskuzi (Kováři...) se totiž nachází text, který doporučuji dohledat - Ulrich tam má jediný příspěvek, takže přes fulltext to máte za 20 vteřin.
Hynek z Těchlovic 25. leden 2012 14:44:10
hejtman(25. leden 2012 11:06:44) : Kdo že? My? Hejtmane pobavil jsi mne! Děkuji! :-)
hejtman 25. leden 2012 11:06:44
MLuks(24. leden 2012 22:40:30) : No, já tady z 21.prosinec, 20:48:32 čtu něco úplně jiného. Mám dojem, že vám právě jeden živý terč přibyl. Ale ono je to vlastně jedno, protože vy se stejně většinou netrefíte, protože máte hrůzou, z pánů do železa zakutých, zavřené oči.
MLuks 24. leden 2012 22:40:30
hejtman(24. leden 2012 16:11:54) : Upřímně doufám, že ne, jelikož pan z Mečkova je členem Pražského svazu.
Jinak přeji co nejrychlejší zformování, ať už máme nějaké živé terče :-D
hejtman 24. leden 2012 16:11:54
trener(24. leden 2012 01:17:45) : Mohu tímto snad doufat, že do svazu přibyla další korouhev?
Luděk Hugo Vobořil 24. leden 2012 06:49:48
trener(24. leden 2012 01:17:45) :Dobře jsi udělal, dnes obsadím Holohlavy, aby se nejednotní páni nemohli množit.A vypálíme stodoly, co kdyby náhodou....
trener 24. leden 2012 01:17:45
Ulrich von Falkenberg(21. prosinec 2011 20:48:32) : Pánbůh pro všechny, můj meč pro mne! (Heslo Jeníků z Mečkova. Sice od Aloise Jiráska, ale půvabné! :-)) Přesunul jsem nás sem, ať se nemotáme v Kovářích...
cert 21. prosinec 2011 22:55:19
No u Lipan už mi nepřijde tolik nábožensky vyhraněné:-). Ano, pragmatismus má své místo. Po pravdě , koho uchvacuje myšlenka : "všechno zlato do společných kádí" ten si ty stodoly zaslouží:-)
Ulrich von Falkenberg 21. prosinec 2011 20:48:32
Pánové, nač ty emoce? Berte to jako já - pragmaticky. Já jsem věrný vazal svého pána Kryštofa z Bibersteina a tudíž se svou rotou pobíjíme ty kacířské psy kde se dá a dá rozum, že zabavíme i jejich majetky. Ale když natrefíme na průvod nějakého preláta, vezmeme si jeho majetek pod svou ochranu.
Jiří z Holohlav 21. prosinec 2011 17:14:33
Žvýkat znamená zvolna /pokud možno s rozmyslem / přijímat. Vychutnat ,ne shltnout ....tak bych to zkusil interpretovat :-)



Broďan(21. prosinec 2011 12:18:46) :
Krve-lačnost nám je společná....... to Řím přehnal,s tím souhlasím.
chomi 21. prosinec 2011 14:13:22
Ad Wothan: V podstatě říkal. expresis verbis se Kristus vyjádřil "kdo nebude ŽVÝKAT tělo Syna člověka..." Takže ano, více méně je tam skutečně "sežerte mě":o)))
Wothan 21. prosinec 2011 12:56:06
On neříkal "sežerte mně!"?
Broďan 21. prosinec 2011 12:18:46
Kuno(20. prosinec 2011 14:47:28) : Bratře Kuno, při vší úctě k Tobě, zdá se mi, že žiješ v bludu. Věz, že poslušnost papeži není nutná ke spasení, neboť jedinou autoritou pravého křesťana je Písmo svaté.
A věz, že v Písmu též stojí psáno:
"Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den. " (Jan 6.54)
"Sub utraque specie" - tělo i krev Páně pro laické věřící.

A kdo by proti tomu byl, zaslouží cepem do hlavy. Broda Hrr!!
Luděk Hugo Vobořil 21. prosinec 2011 09:35:14
Jiří z Holohlav(21. prosinec 2011 09:20:22) : Na víc my Lužanyté jsme malá málo známá frakce obklopené panstvím Holohlavským a tudíž válčíme na poli Habřinském.
Luděk Hugo Vobořil 21. prosinec 2011 09:28:31
Jiří z Holohlav(21. prosinec 2011 09:20:22) : Strejda mě má rád.A kdo nekrade okrádá strejdu.
Luděk Hugo Vobořil 21. prosinec 2011 09:27:20
mahy(20. prosinec 2011 23:45:25) : To by ty zbraně byly už bez slevy.Sleva je jen na již hotové HUSITSKÉ zbraně.Ale jsem rád že ses dal na správnou stranu.
Nikdy jsem nepochopil, jak můžou být páni jednotní!!!
Jiří z Holohlav 21. prosinec 2011 09:20:22
Luděk Hugo Vobořil(20. prosinec 2011 22:52:58) :
A já raději volnější mravy a možnost ve jménu dobré věci krást.

To tě tedy Jednooký asi nechá pěkně zrichtovat.......
chomi 21. prosinec 2011 09:17:32
Ad Hejtman: No výborně, ale to se na Lipanech prohneš, až nám Pražanům budeš dávat po stopce slivovice! A medovinu by to chtělo jednu do každé ulice! A samozřejmě členům svazu:o)
No ale chápu, ta porážka táboritů za to stojí!!!!
mahy 20. prosinec 2011 23:45:25
Šárinka 20. prosinec 2011 22:57:32
Luděk Hugo Vobořil(20. prosinec 2011 22:52:58) : HUGO NA HRAD!!!


HUGO NASRAT!!!
:-)))
Prosím tě Hugo je možné si ty husitské zbraně objednat i v modré?:-))
Šárinka 20. prosinec 2011 22:57:32
Luděk Hugo Vobořil(20. prosinec 2011 22:52:58) : HUGO NA HRAD!!!
Luděk Hugo Vobořil 20. prosinec 2011 22:52:58
hejtman(20. prosinec 2011 22:46:31) : Když já slivovici nemůžu, hrozně po ni blinkám. Ale asponˇ se to tady hýbe.:-) A já raději volnější mravy a možnost ve jménu dobré věci krást.
hejtman 20. prosinec 2011 22:46:31
Luděk Hugo Vobořil(20. prosinec 2011 19:49:12) : Jsem rád, žes nestratil smysl pro humor!
Však já nabízím každému, kdo se do společenství Panské jednoty přihlásí, a v Libušíně svou účast na papíře stvrdí, tak tomu já na přivítanou stopičku moravské slívovice nabídnu a za každou bitvu vyhranou pak do každé družiny láhev medoviny pošlu. A pravou, ne imaginární!
Hynek z Těchlovic 20. prosinec 2011 22:25:33
Jiří z Holohlav(20. prosinec 2011 16:35:04) : Cožpak ty nevíš co stojí v jednom z Pražských artikulů? O konci světského panování kněží? Žádný kněžík nevnutí mi co jest nesprávné!
axi 20. prosinec 2011 20:13:12
Luděk Hugo Vobořil(20. prosinec 2011 19:49:12) : :D :D :D
Luděk Hugo Vobořil 20. prosinec 2011 19:49:12
PANSKOU JEDNOTU A JEJÍ PŘÍVRŽENCE PORAZÍME ZA KAŽDOU CENU.

A proto v sekci HUSITSKÉ ZBRANĚ dávám na zbraně 30-40procent slevu.
POZOR! JEN NA ZBRANĚ OZNAČENÉ JAKO HUSITSKÉ.
www.historickezbrane.cz...
richardrg 20. prosinec 2011 19:39:10
Kuno(20. prosinec 2011 14:47:28) :
Je jen jeden Bůh a v Římě je jeho zástupce.

Není v Avignonu?
richardrg 20. prosinec 2011 19:37:36
hejtman(20. prosinec 2011 10:17:02) :
Avšak jen my bojujeme za pána Buoha a vieru pravů!

Já za peníze. A nejlépe platí Jiří z Holohlav
Jiří z Holohlav 20. prosinec 2011 16:35:04
Wothan(20. prosinec 2011 15:13:02) : Ten už je v Pánu,ale tuhle tam šel Hroch..
Luděk Hugo Vobořil(20. prosinec 2011 12:15:49) :
Upálit říkáš? Nemyslel jsi upéci?
Hynek z Těchlovic(20. prosinec 2011 12:20:25) : Ó ty prostoduchý,kněžíci pohovoří o zpustlosti církve zatímco spasou Tvé sklepy ,pak Tě přesvědčí ,abys těžce získaný majetek nasypal do jejich kádí a kdybys snad nechtěl tak studna Tě pohltí - ne tví sedláci ,ale kněžíci z pravé cesty zběhlí obloudí tvé smysly,hlupákem a potravu krkavců jim budeš.
Luděk Hugo Vobořil 20. prosinec 2011 15:59:44
hejtman(20. prosinec 2011 14:43:54) : Však ty ryby jsem mu přenechal, aby s nimi obcovati mohl, belzebuda pokoušel a bohu zlosti tropil.
Wothan 20. prosinec 2011 15:13:02
Myslíš Augusta?
Kuno 20. prosinec 2011 14:47:28
Je jen jeden Bůh a v Římě je jeho zástupce. AMEN.
hejtman 20. prosinec 2011 14:43:54
A já prohlašuju, že Hugo je arcikacíř s ďáblem spojený! O tom jasně svědčí to, že bez ohně, síry a plamenů se neobejde a ve své trucovně jistě i vidle pekelné kuje. A potom na pravé služebníky boží ukazuje, aby pozornost od svého konání odvedl. Co s ním? Jemu oheň z hořících stodol neublíží.
Hynek z Těchlovic 20. prosinec 2011 12:20:25
Chceš mě pane z Holohlav urazit! Cožpak myslíš, že bych si já nechal na svém panství od sedláků vládnout? O zpupnost a nenažranost té vaší církve nám jde!
Luděk Hugo Vobořil 20. prosinec 2011 12:15:49
Jiří z Holohlav je KACÍŘ. V rybníku na svém panství chová podivné ryby, prý dovežené z neznámé země kterou prý neznáme.Tvrdí že země je kulatá!!!
Rybám říká slunečnice, ale je to pekelné stvoření hrůzostrašného vzezření.
UPÁLIT!!!
Jiří z Holohlav 20. prosinec 2011 11:21:15
Viera pravá vás drží v boji .... a taky zásoby z vyrabovanch vesnic i spíží ,vymetených komínuó ...jo za Buoha .... jeho vína se vám zachtělo..
My za řádné vedení země držíme boj - my si ten feudalismus rozvracet nenecháme !
Hynek z Těchlovic 20. prosinec 2011 10:40:17
Líbí se mi nadutost a přehnaná sebejistota vás papeženců! Avšak jen my bojujeme za pána Buoha a vieru pravů! Vy radši střádejte peníze, aby mohl váš papež válčit!
hejtman 20. prosinec 2011 10:17:02
hora z ocelovic(19. prosinec 2011 19:40:16) : No, konečně jsi se ozval! Jsem rád, že s tebou můžu počítat. Ale, jak ty jsi vlastně na tom se svými ovečkami? Mám takový dojem, že některé z nich měli snahu odejít ze stáda a přidat se k těm vlkům kališnickým.
Jo, a to s těmi kopyty, to je pěkný! Ale kde vzít ty koně? O volech bych věděl, ale koně....
Jiří z Holohlav 20. prosinec 2011 09:38:44
Tak či onak ,zarovnáme je nejdřív kopyty svých koní pěkně do rovna a pak nad tím můžem vést učenou disputaci. Opačný postup nelze doporučit.
chomi 20. prosinec 2011 09:27:46
Počkej pane Horo, míněna je pouze rovnost před Bohem!
nikoli rovnost pánů s poddanými. to snad nehlásali a ni táboři!
hora z ocelovic 19. prosinec 2011 19:40:16
hejtman(17. prosinec 2011 14:31:59) :
Jiří z Holohlav(05. prosinec 2011 15:40:27) :
Pánové se mnou můžete počítat,ty myšlenky o rovnosti je těm kacířům nutno vytlouct z makovic.
axi 17. prosinec 2011 15:17:14
hejtman(17. prosinec 2011 14:31:59) : špatná datace, to je zrovma uprostřed toho, co jsem schopny postavit :(...
jinak bych ti z radostí pomohl ty prašivé husáky, e teda husity pohnat k boží spravedlnosti
hejtman 17. prosinec 2011 14:31:59
Vidíte to? No, vidíte to? Tak už i do vlády nalezli! Šíří se to jako morová rána, kterou je nutno zastavit.
Zdá se však, že marné je mé volání po panské zodpovědnosti k potomkům našim. Budu muset sáhnout k jiným osvědčeným prostředkům. Peníze voní každému! A proto po svátcích hned na západ vyrazím a třeba až do Štrasburku a Bruselu dojedu a tam budu burcovat a peníze shánět, abych alespoň tímto mrzkým způsobem na české panstvo zapůsobil a z pelechů je zvedl.
Radim Vaňousek 17. prosinec 2011 10:40:31
Luděk Hugo Vobořil(16. prosinec 2011 19:55:49) :
Jo, jdete na to skutečně TVRDĚ :o))
Luděk Hugo Vobořil 16. prosinec 2011 19:55:49
Kdož sů boží hodovníci a zákona svého, okradem každého.....Pravý Husiti sedí ve vládě a ve jménu nás všech......A s nimi panskou jednotu rozprášíme!
hejtman 16. prosinec 2011 14:27:38
chomi(06. prosinec 2011 09:31:27) : No Chomi, těšit se můžeš, ale jak to tak vypadá, budou se měnit dějiny. Nepoženeme my je, ale oni nás! Česká šlechta, rytířstvo, zemanstvo i drnstvo zřejmě u nás vymřeli. Nebo že by zimní spánek? Nikdo se nehlásí, nikdo nechce ty zaprodance ďábla po hřbetech bít. Je mi smutno, je mi moc smutno.
chomi 06. prosinec 2011 09:31:27
Ad Hejtman et Čert: Výborně, Pražané se už těší, až společně s panskou jednotou poženou nepřítele a zhoubce Koruny české!:o)))
cert 05. prosinec 2011 16:57:13
Uvidíme jak se letos zadaří, možná i ta stodola bude... nechci nic zakřiknout. Lipany jsem dnes definitivně domluvil na 25. - 27. 5. 2012, prosím tedy ctěné pány a jejich pacholky aby si ve svých diářích toto datum rezervovali na oblíbenou kratochvíli: vyvraždování radikálů. Budeme se na Vás moc a moc těšit.
hejtman 05. prosinec 2011 16:08:47
Jiří z Holohlav(05. prosinec 2011 15:40:27) : Já jim dám náhrobky! Stodoly mám pro ně nachystané! Pěkné suché ...
Jiří z Holohlav 05. prosinec 2011 15:40:27
hejtman(05. prosinec 2011 15:28:07) :
:-)
šalíře budou pro nás a náhrobky pro ně .... no asi jen pro ty nejurozenější ..
hejtman 05. prosinec 2011 15:28:07
Teda ale, heleďte!
Hezky se to čte, ale já tady verbuju proti kališníkům, a vy tady něco o šalířích a náhrobcích! Takhle tu hotovost dohromady nedám.
Maršálek 05. prosinec 2011 14:08:43
Zbytečné emoce, Broďaně, prostě probíhá diskuze, která nutí obě strany argumentovat a současně zvažovat i všetečné dotazy ostatních. Někdy je to kousavé, ale má-li to úroveň, je to vždy přínosné. Já takhle 2x předělal svou práci o odívání a díky novým poznatkům si hromadím materiál na pokračování, upřesňování... :-)

Za mně máš palec nahoru jak za článek, tak i za přijetí diskuze, protože to posouváš dál. A že je ti hlavním oponentem v diskuzi Ondřej bych nebral jako negativum, byt se vy dva moc nemusíte :-)



P.S. do pléna: k obecnému názoru, že novinky nejprve nosili movití urozenci a pak teprve s určitým odstupem jejich vojáci - nějak se zapomíná na fakt, že movití své oděnce vyzbrojovali dle svých potřeb a tedy nezřídka i do novinek. Takže zaběhnuté klišé neplatí :-)
Broďan 05. prosinec 2011 09:41:31
Siegfried(04. prosinec 2011 21:48:48) :
Siegfried(04. prosinec 2011 21:48:48) :
Hele Ondřeji, jsem rád, že tě můj článek přinutil zabývat se problematikou, kterou jsi dosud pomíjel. Jenže věci, které sem píšeš jsou (nezlob se, že to tak vnímám), trochu úsměvné.
Vojenskou historií 15. stol. se zabývám už přes 30 let. Je to strašná doba, ale je to tak. Když některé téma uceleněji zpracuji, tak si prostě dovolím publikovat jenom věci, které jsem schopen uhájit a na kterých se tzv. nenechám "nachytat na švestkách". Ten článek o šalířích je výtahem z informací, které jsem dával dohromady asi rok a netvrdím, že všechno v něm je nezpochybnitelné, jen prostě to nejde tak jednoduše, jak si představuješ. A kompletní údaje o zdrojové literatuře neuvádím úmyslně, jako informace pro dané účely zbytečné. Stejně by to nikdo nehledal a zabralo by to možná víc místa, než vlastní článek.

Nechci znevažovat práci profesorky Bartlové, ale pro mne je to materiál, ze kterého čerpat nemohu. Začal jsi tím, že mnou uváděné datace jsou zastaralé a že prý v posledních 15-ti letech došlo k průlomovým poznatkům. ... ale ono tomu tak není. Jen se prostě necháš ovlivnit první informací, na kterou narazíš a hned si myslíš, že to je to pravé ořechové a že já o tom nemám ani šajna.

Na příkladu těch třech deskových oltářů ti tedy naznačím, kterak na to jít "od lesa":
1) kde se obrazy nacházejí? V Anežském klášteře v Praze, no to je skoro doma. Tedy nemůže být problém dříve či později dosáhnout svého.
2) jak o nich získat co nejvíc kvalitních informací? Buď tam zajet a zkusit přemluvit někoho, aby podal výklad na místě. Ale to by mne stálo dost času a výsledek je nejistý. Je tedy lepší nejprve oslovit někoho, kdo k nim má nejblíže, tj. správce příslušné sbírky. Buď bude komunikovat a nebo ne. V případě, že ne, tak by nezbývalo, než se přinutit k té osobní návštěvě. Ze zkušenosti vím, že pracovníci muzeí a galerií jsou dosti často ochotní a vycházejí vstříc i amatérským badatelům. Nemýlil jsme se ani v případě Národní galerie.
3) jak se získanými informacemi naložit? No, nejlepší si je nechat pro sebe a tím sobecky uspokojit svoje studijní potřeby, protože jinak člověk musí počítat i s nepříjemnými debatami, jak je třeba tato.

Tedy znovu k dataci deskových oltářů Zátoňského, Rajhradského a Reininghausova. Informace získané přímo z materiálů Národní galerii v Praze. Ondřeji sežeň si katalog k letošní výstavě "Rožmberkové" a rázem o nich budeš vědět skoro všechno, co vím já :-). Tedy tyto oltáře jsou reprezentanty "pozdního krásného slohu" v Čechách a jsou zařazeny do 2. čtvrtiny 15. stol., protože přesněji to není možné. V případě Zátoňské archy je ve zmíněném katalogu uvedena datace kolem 1440 a to slůvko "kolem" znamená právě ten širší interval 2. čtvrtiny 15. století, tj. 1425-1450. Teoreticky tedy může některý z nich pocházet už z první fáze husitských válek (1424-Malešov, 1426-Ústí nad Labem). Ale to je blbost uvažovat něco takového u uměleckých děl, jejichž datace je v pohybu.

Jelikož jsem se zprvu domníval, že skutečně v posledních měsících mohlo dojít ke změně datací těch oltářů, tak tady cituji z e-mailu, který mi přišel včera večer od historika umění, kterého bys jistě nazval autoritou:

"Datování Rajhradské archy za rok 1450 je skutečně velmi extrémní a vůbec ne široce akceptovaný názor. Myslím, že nechybíte, když budete považovat zmiňovaná díla za práce z druhé čtvrtiny 15. stol., ale přesněji bych se zdráhal to v současné chvíli stanovovat."

Koho by snad zajímala blíže problematika šalířů, tak já se nebráním nějaké komunikaci. Nemůžu ale přeposílat soukromou korespondenci s různými odborníky, jen abych někomu cosi dokazoval či jinak si kálet do vlastního hnízda. To je lepší ignorovat debaty na zdejším fóru či na Brodci.
Na tohle téma zde končím, neboť přínos pro mne je nulový, děkuji za pochopení. Broda Hrr!!

Broďan 05. prosinec 2011 09:38:19
příspěvek byl smazán użivatelem Broďan 05. prosinec 2011 09:52:5
Siegfried 04. prosinec 2011 21:48:48
Broďan(01. prosinec 2011 23:42:30) :
Asi by bylo fajn kdyby sis tu Bartlovou přečetl celou, protože se nejedná o jednotlivou spekulaci jednoho autora jak tu naznačuješ, ale je to shrnutí aktuálního stavu bádání nad celými celky deskových obrazů. S odkazy na publikace předchozích badatelů. Všem vřele doporučuji k přečtení, pak sami posoudí jestli to je nebo není spekulace :-)
Bartlová M.: Poctivé obrazy - Deskové malířství v Čechách a na Moravě 1400-1460. Praha 2001
Je to první poměrně celistvá prací na toto téma, která pro inkiminované období v zásadě nahrazuje (či zásadně doplňuje a aktualizuje) toto.
Matějček A.: Česká malba gotická. Deskové malířství 1350-1450. Praha 1950
Tedy dosavadní bibli starší generace historiků umění. Což je druhé doplněné vydání stejnojmenné knihy z roku 1938. Editované J. Pešinou, který jakožto známý akademik udával tón tohoto bádání do osmdesátých let.
Dlužno podoknout, že dataci posouval už před válkou:
Kropáček Pavel: Malířství doby husitské. Praha 1946 - vyšlo po válce posmrtně - (umučilo ho gestapo) a tak nemohl na polemiku ze strany Pešiny odpovědět, což vzhledem k tomu s jakým postřehem a pečlivostí své teze zpracovával, je velká škoda, protože nevznikla plodná diskuze co mohla lecos odhalit už dříve.
Problémem Pešinových datací je, že se jednou postavila teze o tom, že v husitských bouřích desková malba zanikla (nejen ona, ale veškeré chrámové umění) a později o ní v utrakvistickém prostředí nebyl zájem. Ovšem aktuální studium toto poměrně úspěšně vyvrací. Tedy autoři padesátých let žijí v představě, že všechna kvalitní díla musela vzniknout před bouřemi, nebo až hodně po polovině 15.stol. Ovšem srovnáváním s plastikou, iluminacemi a dalšími celkem spolehlivě datovanými díly, zjišťujeme že velká díla vznikala i ve třicátých a čtyřicátých letech a to dokonce ovlivněná vlivem okolních dílen z významných umělěckých center...
Dokonce máme podle zachovaných seznamů jmen členů pohřebního bratrstva cechu malířů, že jich v praze působilo nemálo....
Tedy já výše uvedené dílo Bartlové vnímám přesně pod tím co snad cituješ Standu Hrbatého: "Jinými slovy věda se vyvíjí a ne vše co je napsáno je pravda", předpokládám, že ačkoliv si to vytrhnul z kontextu vztahuje se to k helmě z Invalidovny :-)


Broďan 04. prosinec 2011 12:28:17
Jiří z Holohlav(02. prosinec 2011 15:45:09) : Pane Jiří, Čert může v rámci své role jistě kázat proti módním výstřelkům, avšak nemyslím si, že by si reálná postava, kterou ztvárňuješ, něco z takového kázání dělala. Snad by sis jen pomyslel něco o povykující a následně zašláplé štěnici. Co by muselo přimět tak vysokého hodnostáře a šlechtice, aby měnil svou garderobu v závislosti na něčem jiném, než je móda v jeho společenských kruzích? :-) Možná snad jen jeho mrzké lapení a moření kdesi ve věži, kteréžto by vedlo až k přestoupení na kalich a přijetí kacířské ideologie se vším všudy.
V případě kališnického měšťana, zemana nebo pasáka vepřů byla ovšem situace markantně odlišná.
Jiří z Holohlav 02. prosinec 2011 15:45:09
Broďan(01. prosinec 2011 23:42:30) :
No to jsem rád ,že žiješ a bádáš !
Vydrž. Čert taky už dlouho káže proti miparti na Lipanech a mě až nedávno došlo,že vlastně mluví o mých bojových nohavicích - už mám nové.Proroci a badatelé si musí užít nepochopení ,jinak by si to posmrtné ocenění nevychutnali :-)
hejtman 02. prosinec 2011 11:06:25
příspěvek byl smazán użivatelem hejtman 02. prosinec 2011 11:20:3
axi 02. prosinec 2011 10:42:11
Broďan(01. prosinec 2011 23:42:30) : V tom mém článku nejsou všechny informace, které jsem k danému tématu získal a navíc mne to stále zajímá, takže se tím budu příležitostně zabývat i nadále, ale nejspíš to už nezveřejním. ---- neblázni právě takové studie posouvají primárně laickou šermířskou komunitu dále a byla by škoda, strkat si těžce nabité vědomosti do šuplíku i když asi rozumím tvé skepsi.

Broďan 01. prosinec 2011 23:42:30
Siegfried(29. listopad 2011 10:42:00) : Asi bych neměl reagovat v téhle diskuzi, resp. možná bych na základě bohatých zkušeností neměl reagovat vůbec. Jenže samozřejmě mi to nedá. V tom mém článku o šalířích je toho o spekulativnosti a omezené časové platnosti většiny datací napsáno dost, aby nebyly nutné reakce tohoto typu. K těm třem zmíněným deskovým oltářům bych uvedl jen to, že jejich datace byla v různých dobách různá. Dlouhou dobu se uvažovala doba jejich vzniku 1430-40, ale i kdyby se uvádělo širší rozpětí, třeba 1420-50, asi by to na věci nic neměnilo. V jedné studii z r. 2001 (Milena Bartlová) byl Rajhradský oltář datován do 40.-50.-tých let 15. stol. Odborný výklad k tomuto oltáři z letošního roku a sice z cyklu ČT o Národní galerii najdou zájemci ve videu, které jde stáhnout zde:
www.ceskatelevize.cz...
Datace do doby Ladislava Pohrobka či Jiřího z Poděbrad je vysloveně spekulativní a zakládá se pouze na domněnce, že dvě ze zobrazených postav snad zobrazují tyto panovníky (??). Dříve uváděná datace oltáře před rok 1420 má podle mne stejnou váhu. Rozpětí 1430-40 je takovým průměrem obou pólů.
Když už tady byl zmíněn S. Hrbatý, tak si dovolím ocitovat pár vět ze své komunikace s ním, snad se nebude zlobit:
„Jinými slovy věda se vyvíjí a ne vše co je napsáno je pravda. Platí to jak o dataci militárií a jejich proveniencí tak i o datacích a věrohodnosti produktů výtvarného umění. Proto tento proces je neustále v pohybu a identifikace předmětů se mohou v rámci nových souvislostí změnit, ale není to tak snadné jak si představujete. Kupříkladu tento šalíř je typickým představitelem přileb zobrazovaných na fr. iluminacich které mohou být datovány do 30-40 let (pokud je ta datace spravna).“
V tom mém článku nejsou všechny informace, které jsem k danému tématu získal a navíc mne to stále zajímá, takže se tím budu příležitostně zabývat i nadále, ale nejspíš to už nezveřejním.
Bilajz(28. listopad 2011 17:51:07) :
axi(29. listopad 2011 00:08:59) :
Jak tak čtu mezi řádky, automaticky se zde provádí aplikace na podmínky účasti v šermířských bitvách. Šalíř se sklopným hledím do husitských bitev apod. Takové, jaké u nás převládají se typologicky spíše nehodí, ale osobně bych si netroufnul tvrdit obecně, že šalíř se sklopným hledím nepatří do husitských válek. Dokonce ani to, že to byla ve 30. či 40.-tých letech moderní přilba a tudíž se hodila k panským zbrojím, ale pro mužstvo ne, protože na zahraničních obrazech ho má na hlavě kdejakej špinavej knecht.
Ale já podmínkám pořadatelů vlastně moc nerozumím. Zpravidla to jsou jejich subjektivní názory podložené minimem relevantních informací. Kdo chce, tak je akceptuje, kdo nechce, tak nemusí jezdit. Přít se s někým zpravidla nemá smysl, o tom jsem se dostatečně přesvědčil. :-)
trener 01. prosinec 2011 23:08:03
hejtman(01. prosinec 2011 23:02:40) : Račte si to k nám přijet posledního března zkusit! :-)
hejtman 01. prosinec 2011 23:02:40
Jiří z Holohlav(01. prosinec 2011 20:44:37) : Ale to už by jsme měli tři družiny! To je dobrý základ. A když k tomu připočtu takových 20 volných, potulných žoldnéřů, kteří budou od jara shánět obživu a rádi se přidají? Možná se podaří už zkraje sezony vyprášit kališníkům kožich. To by byla slast!
Jiří z Holohlav 01. prosinec 2011 20:44:37
hejtman(01. prosinec 2011 14:13:35) :
Nu,lze počítat s Lichtenbergem a Ocelovicem,ale dál už nevím ...
Wothan 01. prosinec 2011 16:31:44
Ne, jen se nachází v jiném časoprostoru...nebo aspoň čase :-)
hejtman 01. prosinec 2011 14:13:35
Tak co je? Že by česká šlechta vymřela? Nebo v důsledku nadcházející krize šetříte náklady na vydržování své družiny?
Siegfried 29. listopad 2011 23:59:04
axi(29. listopad 2011 15:11:07) :
Celkem pravidelně přednáší na Festivalu historie na Malešově a několikrát jsem s ním o tomhle tématu mluvil ;-)
Bilajz 29. listopad 2011 20:06:08
chomi(29. listopad 2011 10:14:17) : Spíš jsem to myslel, že na druhou půlku 15. (hlavně na války s Korvínem) to zas u nikoho nevypadá :-(
Bilajz 29. listopad 2011 20:02:14
příspěvek byl smazán użivatelem Bilajz 29. listopad 2011 20:29:44
axi 29. listopad 2011 15:11:07
chomi(29. listopad 2011 10:14:17) : Všiml jsem si že, jsis to na brodci už přečetl :D, takže úkol splněný ...

Siegfried(29. listopad 2011 10:42:00) : Nikomu nic nenutím, pouze sem se pozeptal na studii. Na výstavě jsem, byl mám i tu publikaci z výstavy. Od zmíněného člověka je možno sehnat nějaké další publikace? Dík
Siegfried 29. listopad 2011 10:42:00
axi(29. listopad 2011 00:08:59) :
K inkriminované studii jsem se ještě nevýjadřil, páč mám hodně práce. Ale podotknul bych, že jsou v ní zastaralé datace deskových oltářů z čech, tedy Rajhradského, Zátoňské Archy a Reininghausova oltáře.
Studie posledních 15 let je celkem spolehlivě datují a to tak že nejstarší je nejdříve ze 40tých let 15.stol. a nejmadší doknce z 50tých let...
Ověřit ostatní prameny je těžké protože u "studie" nejsou pořádné odkazy na původ použitých obrázků a jejich datací.
Osobně pro mě stále platí datace daná Standou Hrbatým, naším asi největším současným odborníkem na platnéřinu a zbroje (autor výstav Chladná krása plátové zbroje a Soumrak městských hotovostí v Hradci Králové), který zastává Chomim uvedenou dataci, tedy čtyřicátá léta 15.stol.
chomi 29. listopad 2011 10:14:17
Ad Axi: Vskutku tam píše, že se před rokem 1440 u nás používaly šalíře s posuvným hledím?
Jestli ano, tak mi prosím pošli odkaz na ten článek. Díky:o)
Ad Bilajz: Nojo, husitská doba prostě už dávno není cochcárna - zkus si na burgundské války přijít s normankou:o))))
axi 29. listopad 2011 00:08:59
chomi(28. listopad 2011 16:42:05) : ad šalíře - četl jsi "studii" od Broďana co hodil na Brodec?
Bilajz 28. listopad 2011 17:51:07
chomi(28. listopad 2011 16:42:05) : škoda, tak zas nic :-(
chomi 28. listopad 2011 16:42:05
Jo, tak to mi přijde na začátek docela rozumný rozptyl...
Takže žádné šalíře s posuvným hledím, žádné dublety s krytím, prostě husitská doba:o)
hejtman 28. listopad 2011 10:32:53
chomi(28. listopad 2011 08:53:08) : 15. století je moc široký rozptyl. Myslím, že r. 1390 - 1440 by měl vyhovovat.
chomi 28. listopad 2011 08:53:08
Ad Hejtman: Báječné, doufám, že vám to vyjde. Na Zbořeňáku vás určitě rádi uvidíme:o)
Jen otázka: Jak moc se bude hrotit dobovost kostýmů na husitskou dobu? Bude to "15. století" nebo něco přesnějšího?
Pavel "Kolchoz" Krejčí 27. listopad 2011 16:31:51
No nebylo by špatné kdyby se křižáci i husité nějak spojili... je trochu nesmyslné když se například na Libušíně bijí křižáci proti křižákům nebo husité proti husitům...
hejtman 27. listopad 2011 15:49:38
Blíží se zima, není do koho píchnout, tak opráším jeden nápad. Panskou jednotu.
Pro přehlednost jenom zopakuji některé údaje.

Panská jednota je volné a svobodné sdružení vojenských oddílů, které spolu dobrovolně spolupracují. Nejsou to ani lance, ani glévy, a i když ani to není přesné, říkejme jim družiny. Jejich přirozeným partnerem jsou bojové řády (Teutoni, Johanité), ale třeba i Maďaři a Kumáni. Jejich přirozeným soupeřem jsou husité, kališníci, pražané, orebité, sirotci, Litevci a všichni ostatní zbloudilí a pomýlení.

Základ družiny tvoří pán vlastnící erb a DOSPĚLÝ korouhevník, nesoucí pánovu korouhev. Počet ostatních členů družiny je 2 a více. Celkový počet lidí v družině je tedy 4 až nekonečno.
Výstroj a výzbroj mohou být různé, ovšem při zachování datace 1400-1440.
Kvalita, druh výzbroje a vybavení, i počet členů družiny, odvisí od movitosti korouhevního pána. Může být na úrovni zemana a čtyř drnů, ale může být i podstatně vyšší. Výstroj pána ovšem musí být z celé družiny nejvíc reprezentativní. Korouhevník musí mít ochranné vystrojení, protože i proti němu budou směřovat útoky nepřítele!

Do družiny mohou být jednorázově najati i samostatní žoldnéři, kterým buď nepřijel pán, nebo nejsou členy žádné družiny. Samozřejmě i oni musí splňovat výstrojní podmínky a podléhají rozkazům svého dočasného pána.

Způsob boje v družině není individuální, ale kolektivní. Znamená to, že nejdůležitějším bojovníkem je samozřejmě pán, který, podle dohodnuté strategie, vede svou družinu do boje. Ostatní plní pánovi příkazy, ale primárně chrání pána a jeho korouhev.

A teď nové doplňky
Jak bude Panská jednota organizačně pracovat.
Pro začátek se ujmu vedoucí funkce já (v budoucnu to může být kdokoli jiný).
Jsem subcamerarius jeho císařské milosti, Zikmunda Lucemburského, který mě vysílá, abych ustavil v rozhádaných Čechách Panskou jednotu a s její pomocí ničil husitská hnízda odporu.
Mým prvním úkolem je, oslovit všechny odpůrce kalicha, aby stavěli bojové družiny a ty na vyzvání postavili do pole.
Což jsem tímto právě učinil.

Doplnění družiny
Svou družinu může každý pán na místě vhodně doplnit. Na korouhev před stanem přiváže zelenou stuhu, jako znamení, že přijímá volné žoldáky. Ti se potulují po táboře a hledají právě ony zelené stuhy. V případě zájmu, předstoupí před pána a ten žoldnéře posoudí. Jaké má vybavení, zkušenosti, typ zbraně, co rád pije apod. Potom mu nabídne žold, což může být možnost přespání ve stanu, společnou večeři, posezení a přípitek po bitvě, boj po boku secvičeného oddílu, nebo také nic. Žoldák zváží nabídku, a buď přijme, a stává se součástí družiny se všemi povinnostmi, nebo jde o stan dál.

Před bitvou
Před bitvou se sejdou korouhevní páni u stanu pořadatelů a tam dohodnou společný postup. Ten musí brát zřetel na scénář, ale na druhou stranu, scénář by se zapojením družin do boje už měl počítat a pořadatel by měl vysvětlit, co od nás požaduje.

Kde se střetneme.
Hříštěm, kde si budeme hrát, budou zatím Libušín, Lipany a Zbořeňák. Bude-li mít další pořadatel zájem o naši účast, dá mi vědět a bude posouzen. Posuzovat se bude datum konání, kde to bude, scénář o čem to bude, kdo to pořádá apod. Zkontaktuji i naše protivníky, mají-li zájem se tam s námi utkat. Když ano, bude boj. Když ne, smůla.

Jinak první družina už je ustavena.
Č. 1 je družina pana z Vartenberka
ten staví, kromě sebe, 6 bojovníků. Tři těžké pěšáky, dva lehké pěšáky a korouhevníka.
Výzbroj tvoří, podle potřeby, tyčové zbraně, krátké a dlouhé poboční zbraně, pět kuší, štíty a pavéza.
Výstroj je podle zařazení.

Kdo bude č.2?

Pokusím se tohle téma umístit také na Brodec
Supík! 10. červenec 2011 21:23:01
Pokud si budete přát tak vám šikovně nastaveným fórem na Brodci posloužím. Stačí mi napsat.
Padlo 09. červenec 2011 02:57:53
Tak pročítám rozrůstající se diskusi. Mám zásadní návrh, co takhle to téma přeci jen přenést někam jinam, nemusíme ještě nutně na brodec ale může se založit forum někde uplně jinde a tam to řadit do témat ve kterých se hádáme a do témat ve kterých jsou fakta a dohodnutá pravidla atd... Udělá to v tom pořádek a přehlednost,což naší věci prospěje.
cert 08. červenec 2011 09:10:29
chomi(08. červenec 2011 08:49:31) : jen bych poprosil o revizi, viz můj donkichotsky boj proti větrným mi parti a uniformam níže. Původně jsem to chtěl při sklence probrat na ZK, ale to mi z osobních a psích důvodů nevyšlo, tak se jen pripomínam.
chomi 08. červenec 2011 08:49:31
Co se týče kostýmů, zejména zbrojí, lze určitě jako zaklád použít sepsaná pravidla pro Bitvu o brod. Jsou vytvořená dosti gruntovně a sepsána celkem polopaticky:o)
gelefier 07. červenec 2011 16:51:31
jasné
hejtman 07. červenec 2011 16:47:43
gelefier(07. červenec 2011 12:49:41) : Protože takovéhle dotazy se asi budou množit, vysvětlím to ještě jinak.
Sdružení Panská jednota je sdružení nezávislých bojových družin, kde členové družiny podléhají pouze rozkazům svého pána. Není to tedy obdoba třeba sdružení Pro Fide Johanitů, nebo Švýcarů, kteří mají jednotné velení.
Takže, co se týče úrovně vybavení a jeho kontroly, záleží vše z velké části na korouhevním pánovi, tedy na šéfovi. Na něm záleží koho a s jakým vybavením do své družiny přijme a za koho bude tím pádem zodpovědný.
Já nemá chuť ani čas ani potřebné znalosti na to, abych někoho kontroloval a upravoval jeho výstroj. Pro začátek ani nechci dělat omezení typu kroužkové košile jenom zavírané, nebo rukavice musí takové, nebo makové. Každý by se měl snažit vypadat tak, aby se za sebe nemusel bát, že bude mít s výstrojí problémy. Studijních materiálů je všude k nahlédnutí dost a dost..
Bude to tedy vypadat tak, že až se sejdeme na nějaké akci a někdo, kdokoli, uvidí nějaké do očí bijící zvěrstvo, upozorní mě na něj a já to tomu hříšníkovi, případně i jeho pánovi, ke kterému patří, vytknu a požádám o nápravu. Pokud by se na další akci objevil opět, tak může jít do pryč i se svým šéfem. jedná se tudíž o jakousi sebekontrolu.
A ještě jednou a přes peníze. Každý by se ve vlastním zájmu měl snažit nevyhazovat své peníze za vybavení, které mu bude k ničemu.
Já myslím, že toto vysvětlení je jasné a srozumitelné.
gelefier 07. červenec 2011 12:49:41
Na jaký úrovni byste si představovali to dělat ?
Například kroužkové zbroje musí být nýtované nebo by se tolerovali i zavírané ?
Bude nějaký velitel jednoty který to bude kontrolovat (hejtman ?) .
Jinak myšlenka se mi libí a pokud budeme splňovat požadavky na dobovost tak bych rád postavil jednu družinu (cca 5-6 lidí).



chomi 07. červenec 2011 10:14:31
Pane Jiří, pokud myslíš tím "nevítáním" Jiříka rok 1448, tak poti Jiříkovi byly jen konservativní mětské rady, kterým většina obyvatel města nemohla přijít na jméno. Když jiřík vtáhl do Prahy, byl nadšeně vítán, protože nenáviděné rady svrhnul. Ostatně on sám vydal příkaz, aby si jeho vojsko v Praze počínalo nikoli jako v dobytém městě, ale jako v osvobozeném spojeneckém městě.
hejtman 06. červenec 2011 22:20:01
Pokud se ta myšlenka ujme, jsem určitě připraven dát to na Brodec. Zatím to tam nechci zanášet něčím, co nemá jistou budoucnost.
A na vymezování a úpravy jsem vždy připraven. Byl jsem u Pionýrů :-)
Jiří z Holohlav 06. červenec 2011 20:13:51
Bráno historicky , Jednota panská zahrnovala umírněné panstvo katolické i husitské,tedy spolek protirádikální.
Pro potřebu naší hry mi to přijde přiměřené,jen Ti Hejtmane kapku posunem vymezení.

mckybl(06. červenec 2011 18:46:01) :
No, na Zbořeňáku se hezky ukázalo,jak se ze soupeřů náhle stali spojenci a později krále Jiřího taky Pražané zrovna nevítali otevřenými branami. Jednou tak,podruhé onak.
Armin 06. červenec 2011 19:12:43
Je otázkou, zda je z historického hlediska označení Panská jednota dobře zvolený název pro potenciální svazek protihusicky orientované šlechty, měšťanstva a různých žoldnéřských družin..

Ať tak či onak, myšlenka je to zajímavá. Nestálo by ovšem za to udělat na toto téma nějakou diskusi na Brodci?
mckybl 06. červenec 2011 18:46:01
hejtman(06. červenec 2011 14:30:57) : už dlouho přemýšlím, že bych ti k tomu něco napsal a konečně jsem se k tomu odhodlal...
Pořád tady připomínáš, že Panská jednota by měla být soupeřem Pražanům nějak matně si vybavuju třeba takové Lipany na kterých Panská jednota stála spolu s Pražany na vítězné straně. A myslím, že to nebyla jediná bitva......
Jiří z Holohlav 06. červenec 2011 16:34:25
Můžeš se mnou počítat. /Teutoni se v této době objevují jen zřídka/.
Dostavím se pod vlastním erbem,nebo doplním jinou družinu.
hejtman 06. červenec 2011 14:30:57
Tak, po rozpravě s několika lidmi na Zbořeňáku, kteří tomu rozumí, jsem trochu upravil svou představu o podobě a působení Panské jednoty a tady je výsledek.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Panská jednota je volné a svobodné sdružení vojenských oddílů, které spolu dobrovolně spolupracují. Nejsou to ani lance, ani glévy, a i když ani to není přesné, říkejme jim družiny. Jejich přirozeným partnerem jsou bojové řády (Teutoni, Johanité), ale třeba i Maďaři a Kumáni. Jejich přirozeným soupeřem jsou husité, kališníci, pražané, orebité, sirotci a všichni ostatní zbloudilí a pomýlení.

Základ družiny tvoří pán vlastnící erb a DOSPĚLÝ korouhevník, nesoucí pánovu korouhev. Počet ostatních členů družiny je 3 a více. Celkový počet lidí v družině je tedy 5 až nekonečno.
Výstroj a výzbroj mohou být různé, ovšem při zachování datace 1400-1440.
Kvalita, druh výzbroje a vybavení, i počet členů družiny, odvisí od movitosti korouhevního pána. Může být na úrovni zemana a čtyř drnů, ale může být i podstatně vyšší. Výstroj pána ovšem musí být z celé družiny nejvíc reprezentativní. Korouhevník musí mít ochranné vystrojení, protože proti němu budou směřovat útoky nepřítele

Do družiny mohou být jednorázově najati i samostatní žoldnéři, kterým buď nepřijel pán, nebo nejsou členy žádné družiny. Samozřejmě i oni musí splňovat výstrojní podmínky a podléhají rozkazům svého dočasného pána.

POZOR! Střelci z ručních palných zbraní a kušiníci nemusí nutně působit v rámci své družiny, ale mohou operovat i společně, jako samostatný oddíl! Lučištníci, až na výjimky, zde místo nemají.

Způsob boje v družině není individuální, ale kolektivní. Znamená to, že nejdůležitějším bojovníkem je samozřejmě pán, který, podle dohodnuté strategie, vede svou družinu do boje. Ostatní plní pánovi příkazy, ale primárně chrání pána a jeho korouhev.

Všechny družiny bojují podle předem dohodnutého plánu společně bok po boku, nebo i jednotlivě. Strategii si určí korouhevní páni na válečné poradě, kde mezi sebou vyberou i vrchního velitele. Strategie, samozřejmě, musí respektovat scénář.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tak toto by měl být základ pro vznik Panské jednoty, který se bude průběžně doplňovat o poznatky a další návrhy.
Zatím nejsou žádné podmínky pro vzhled v táboře. To se bude řešit později.
V této úvodní fázi vzniku bude potřebný někdo, kdo to bude tlačit a někam směrovat. A protože jsem zatím nikoho takového nesehnal, musím se toho ujmout sám.
Pro tuto chvíli budu vystupovat jako podkomoří císaře Zikmunda (jména neznám ), který má za úkol zajistit v zemi pořádek. Jeho jménem budu také vyzývat ke zvednutí kříže a účasti v bitvě. Pokud budou další zájemci, podkomoří odjede do říše a velení převezme královská vojenská rada.
Také budu vyjednávat s protivníky. Chtěl bych se s nimi dohodnout na třech čtyřech akcích v roce, kde bychom se mohli spolu utkat a pořadatelé s námi tak mohli předem počítat a přisoudit nám konkrétní roli (Libušín, Lipany, Zbořeňák a Mokrovousy?).
Také chci navrhnout dohodu a způsob provedení na padání na střelbu a následnou recyklaci, anebo řešení nepadání Kostějů Nesmrtelných.
Pro zpestření boje se můžeme s kališníky předem dohodnout na pravidlech získání korouhve. Ztráta korouhve by se musela od uchvatitele vykoupit (pitím, zpěvem, nebo nějakým úkolem)
Zkrátka dá to ještě hodně práce, ale do příštího roku by to mělo být hotové.

Myslím, že právě dnešní datum je ten pravý okamžik, kdy by mělo být založeno toto vojenské uskupení.
Všichni víme, co se před 596 lety stalo a co z toho potom vzešlo. Proto na ochranu našich statků a pro klid v zemi vybízím všechny více i méně urozené pány, aby vstoupili do vojenského spolku Panské jednoty.
Pokud máte zájem, nebo máte nějaké další dotazy a návrhy, napište mi na T.Lapacek, zavinutí, seznam. Až nás bude minimálně 60 lidůch, můžeme začít.
Hejtman

DobryK 22. červen 2011 12:13:30
Indyján(16. červen 2011 15:57:58) : Wer sind die Krieger Gottes und seines Gesetzes...
cert 17. červen 2011 10:29:26
Tak mě tak napadá, že je to vlastně zase obrovská výhoda a zjednodušení, když si každá parta udělá těch praporců několik tak se uplatní na víc akcích a ještě může i měnit strany:-).
cert 17. červen 2011 10:23:21
Ještě k tomu rozlišování. To co víme o jednotlivcích v podstatě shrnul Chomi, jen bych zdůraznil ten pokřik(nebo heslo), to fungovalo univerzálně. Prostě než někoho zabiju tak se zeptám co je zač. Používali to všechny armády ještě ve druhý světový.
No a hlavně nejduležitějším rozeznávacím znakem je přece praporec. To už zmiňuje Hejtman v úvodním příspěvku. Dokud se udrží jednotka v šiku pod praporcem je jasné kdo je kdo, a koneckonců sám voják v poli moc velkou bojovou hodnotu nemá. Takže místo šití krásných uniformních oblečků se pusťte do vyrábění praporců, čím víc tím lépe. Pokud se Vám nechce moc pátrat tak tady najdete poměrně slušný výčet pánů, stačí dohledat erby a jedéééém: www.armitores.cz...
Enemigo 17. červen 2011 09:59:12
cert(17. červen 2011 09:51:35) : Přesně tak, náboženská tolerance je důležitá a nejlépe jí prosazují zlaťáky;-))) Takže za sebe mohu s klidným svědomím prohlásit: "Budu u jezera ..." (v případě Zbořeňáku vlastně spíš u brodu) :-))))
cert 17. červen 2011 09:51:35
Když Vás tak poslouchám, Vy fanatici jedni, tak si říkám jak je to skvěle, že jsme tu jeste my, prostí vojáci, které až tak moc nezajímá jestli je to kalich nebo kříž, hlavně že je ze zlata.
cert 17. červen 2011 08:11:16
příspěvek byl smazán użivatelem cert 17. červen 2011 09:17:48
hejtman 16. červen 2011 19:39:19
Broďan(16. červen 2011 18:38:04) : A je to tady! Já to věděl, že se střetnem, ještě než se se střetnem. Myslím v poli. To vypadá, že zajatci se brát nebudou. Konečně o něco půjde a ten boj bude mít smysl.
Broďan 16. červen 2011 18:38:04
hejtman(16. červen 2011 17:45:18) : Hehe, já se nedivím, že vy papeženci se po bitvě musíte koupat a vonět. Když si rozmazlenej páníček ze strachu před bratry nejvěrnějšími kákne do hedvábných trenek, tak je blbý v tom zůstávat i večer, co?
Hynek z Děčína 16. červen 2011 18:02:48
hejtman(16. červen 2011 17:45:18) : grrrrrr :-)
hejtman 16. červen 2011 17:45:18
Budete-li mít chuť a čas, můžeme si o podobě Panské jednoty popovídat na Zbořenáku. Po bitvě, po vykoupání, voňaví a v čistých šatech, jak se na budoucí členy jednoty sluší, si dát hodinku disputací. A i když naši potenciální, nastávající protivníci z řad kališníků většinou moc velké pochopení pro upravený osobní zjev nemají, protože pořád někam cestují a přesouvají se s těmi svými vozy , mohou se pro tentokrát přidat. I kdyby trochu zapáchali. Nakonec, Zbořeňák je jejich akce, že. :-)
P.S. nic ve zlém, ale takových šťouchanců bude asi časem víc. Oboustraně. A o to to bude zajímavější.
Indyján 16. červen 2011 15:57:58
Kurik(15. červen 2011 15:19:16) : Bezva nápad. A ještě k tomu zpívej "Kdož sů boží bojovníci" v němčině a bude to dokonalé.
Jiří z Holohlav 16. červen 2011 10:12:22
Kurik(15. červen 2011 15:19:16) : To nemáš,křižáci tě zabijou jako zbabělce co v první řadě nebojuje a husiti jako zrádce co stojí mezi křižáky .
Kurik 15. červen 2011 15:19:16
Takže, když jsi na straně dejme tomu křižáků našiješ si dopředu kalich a na záda kříž, pak celou bitvu nemusíš nic dělat :-)
Ovšem jen do té doby než se musíš dat na útěk , to pak máš problém....
Indyján 14. červen 2011 16:25:01
viditelný kalich stejně jako kříž již bojovníka odliší.
Bilajz 14. červen 2011 15:58:05
A co točenky na helmách, případně jen nějaký kus hadru uvázaný kolem ruky?
chomi 14. červen 2011 14:40:25
Vlastní od nepřátel se typicky rozeznávali pokřikem, dále se někdy dávalo nějaké viditelné znamení na odění ad hoc _ třeba pražané u Malešova měli každý na zbroji svazek žita, aby se odlišili od Žižkových bojovníků.
No a jinak třeba křižáci mívali na oděvu kříž, asi většinou, a husité někdy kalich, ale tam si nejsem jist, jak to bylo časté - ačkoli Vavřinec mluví o tom, že si je na oděv lidé našívali. Jask se to pak uplatnilo v bitvě ale nevím.
Jiří z Holohlav 14. červen 2011 13:17:50
Čert,třeba máš pravdu ,tak ještě zjisti ,jak se rozeznávali vlastní od nepřátel - to je to co mě zajímá nejvíc - bitva v praxi.
Jiří z Holohlav 14. červen 2011 13:14:45
No,uniformita je zcela jistá po celá staletí u řádů,ty mají své výstrojní předpisy .
Světské klidně řešte,mě opravdu stačí,že rozeznám vlastní :-)
cert 14. červen 2011 10:36:42
Wothan(13. červen 2011 21:56:30) : co já vím, tak ze 14. stol máme aspoň vyobrazení zbrojnošů(pravděpodobně neurozených) ve varkočích, v erbovních barvách se znaky, mi parti... Jestli je to jen na turnaje a podobné slavnosti(viz níže) raději nezkoumám, už takhle mám blbej pocit, že kradu dětem hračky a rozkopávám bábovičky. Sorry
Lazar 14. červen 2011 08:44:56
Pokud jsem zmiňoval uniformitu, a ni v náznaku jsem nemyslel stejnokroj, ne v období 15.století. Myslel jsem to co řeší každý bojující šik - jak poznat přítele od nepřítele, a v tomto ohledu určitá jednota i když třeba jen barevná zní velice pravděpodobně. A opět ani nemyslím že nutně celé oblečení, vlastně vůbec.
gelefier 13. červen 2011 22:07:48
Musím říct, že to zní skvěle. Vytvoření takovéto družiny je přesně to kam naše družina se snaží pomalu směřovat. Kdyby někdo kdo tomu opravdu rozumí vypracoval nějaký ucelený přehled toho jak by jednotlivé postavy v tomto období měly vypadat bylo by to úplně geniální. Tuto myšlenku můžu jenom chválit. Případně pokud někdo takovou družinu už má tak ji nafotit jako vzorovou hodně by to pomohlo.
Wothan 13. červen 2011 21:56:30
A jak vypadala ta uniformita za Karla IV. ? Skutečně šlo o uniformní odění do bitev? Mě se to nezdá stejně jako v tom 15.st. Nešlo taky jen o ty slavnostní oděvy pro zvláštní příležitosti? Mě se totiž uniformita oděvu nebo erbovní varkoče do bitev ani v téhle době moc nezdají, ještě tak jakés takés barevné sladění. Dá se k tomu něco konkrétního nalézt v písemných pramenech?
cert 13. červen 2011 19:59:52
Radim Vaňousek(13. červen 2011 17:00:41) : Zhruba tak jak pravis. Proto píšu: jakési náznaky uniformity :-)
cert 13. červen 2011 19:57:55
Hynek z Děčína(13. červen 2011 16:20:02) : ver či nevěř, to je dost fuk. Podstatně lepší by bylo kdyby jsi pro svou víru měl nějaké podklady. Nemusíš mi ani věřit, že jsem se pokoušel je nalézt a hledej sám. Rád se nechám usvědčit z nedostatku informaci, mám totiž taky několik varkocu pro své pacholku ve skříni. Bohužel...
Radim Vaňousek 13. červen 2011 17:00:41
cert(13. červen 2011 09:18:51) : U toho Burgundska máme bohužel jen jakési domněnky z Gerryho hlavy, které lze donekonečna zpochybňovat a vyvracet. Hromadné použití "livery" není v ordonancích, ani na obrazech. Pokud jde o vyšší šlechtice, nosívali naprosto odlišné přehozy přes zbroje, hojně zdobené. Možno vidět v Tridentu.
Doložené jsou tuším zmínky o nošení per na přilbách, které signalizují vyšší hodnost tzv. Man at Arms a potom nějaká ta hierarchie. Mnohé jsem ale už zapomněl, tedy neberu to jako dogma...
Radim Vaňousek 13. červen 2011 16:59:23
příspěvek byl smazán użivatelem Radim Vaňousek 13. červen 2011 17:13:23
Hynek z Děčína 13. červen 2011 16:20:02
cert(13. červen 2011 09:18:51) : Že by se užívali před, pak 100 let nic a pak zase? Tomu se mi nechce věřit.
cert 13. červen 2011 09:18:51
varkočů těmito jednotkami v bitvách. POslední záznamy jsou snad(Karlovci mě, doufám, opraví či doplní) z doby Karla IV, a pak se objevují jakési formy uniformity až v burgundských válkách. Mezitím nic. Prostě 100 let bez erbovních varkočů. Jestliže se v této době nějaký ten sjednocený oděv objevuje je to zásadně u příležitosti slavností a jiných významných událostí(svatba, pohřby), kdy dává (dost často město) našít oděvy - uniformy do průvodu.
cert 13. červen 2011 09:11:21
Založil jsem nové téma Husitské války, kde bychom se mohli věnovat tomuto období v celé šíři a nezaplevelovat základní myšlenku Panské jednoty(kterou považuji za super).
Jen shrnu svůj dosavadní stupeň poznání ohledně panských družin 1415 - 1440. V této době je v podstatě typickým základem organizačního složení panské vojenské jednotky hradní pán(případně purkrabí - jako zastupující velitel) a hradní podsádka (man, burgman). Označení družiník už nevystihuje realitu doby, spíše se jedná o vojáky vyplácené v žoldu, i když mají jisté výsady a povinosti alá družiníci v obdobích předchozích. Jedná se zhusta o nižší šlechtice, zemanyatd,bez vlastního faktického opevněného sídla(i když třeba vlastní nemovitý majetek), kteří se dávají do služby - tedy žoldu, s vlastní výstrojí a většinou i s nějakými pacholky, které si vydržují. Je velkou výhodou, že ztvárnění takovéto struktury nemusí být až tak nákladné a složité. Honosný oděv, praporce... jsou skutečně výsadou jen těch nejmovitějších a nejvyšších a těch se (snad s vyjímkou Lipan) na konrétní bitvě vyskytuje naprosté minimum.

Jak už jsem psal nemám žádné podklady pro užívání erbovních
Wothan 12. červen 2011 16:11:14
Lazar: jen tak na okraj off topic - jedna z nejstarších zmínek o něčem co by mohlo připomínat barevné "stejnokroje" ve středověku (nejen z nám blízkého prostředí, ale celkově vůbec) pochází už z 12.st. z pera polského kronikáře Galla Anonyma, kdy popisuje jak chtěl Boleslav Chrabrý udělat dojem na císaře Otu a vystrojil jednotlivé jízdí šiky tak, aby se oděním barevně lišili. Očividně jde o ten příklad jednorázového "mrhání" prostředky za účelem chytání politických a diplomatických bodů :-) Čili na smetiště dějin to těžko ěnkdo smete, ale i mnohem později máme jen zprávy o tom že feudál nechal pro své muže (nebo pluk aj.) pouze natkat sukno ve velkém. Někdy celé oděvy, jindy jen materiál. O stejnokrojích se nedá mluvit ani podstatně později. Takže asi spíš jen o té barevné sladěnosti a to podle mne jen do určité míry - ty věci postupně dosluhovaly a pochybuji že se nahrazovaly z eráru. Tak mám zase já takovou nepodloženou spekulaci - že si podobné stejnokroje nechávali v omezeném množství pro zvláštní příležitosti a en do každé řeže. Jinak co se týče pánů - jak jsem psal - minorita je ještě dost odvážný výraz :-)
Wothan 12. červen 2011 15:55:47
Dáma: no Radim asi narážel na fakt, že vysokou šlechtu, byť jen v polním vybavení, z téhle doby tu věrohodně teď nepostaví asi nikdo (bez nejrůznějších vysvětlujících a omluvných legend). To by nebyla "trocha námahy" ale moře námahy, času a hlavně peněz. A nebavíme se tu o desítkách tisíc. Proto si myslím, že i jedna ruka má zbytečně moc prstů na to kolik pánů by se tu mohlo časem najít, ale zase nižší drobná šlechta a bohatí měšťané i když by to bylo také velmi náročné, tak nedostupní nejsou. Jenže scénicky holt i ta vyšší nobilita potřeba pro bitvy je a tam se to prostě neobejde bez kompromisů.
Lazar 12. červen 2011 15:48:28
Co se týče stejnokrojování, vybavuji si že jsem někde četl zmínku o účtech pánů jako doklad jejich stejnokrojování pro jejich osobní ochranku - je to nakonec další způsob jak dát najevo svoji pozici a majetnost, a to dokonce i stejnokrojování jednorázové pro určité události kdy bylo potřeba dostat jakousi diplomatickou převahu. Teď si ještě vzpomenout kde jsem to četl a jestli to nebyly omalovánky pro děti ;-)

A co se týče šlechty - to je právě ten fór že v panské jednotě by měli být šlechtici pouze minorita, početní základ tvoří neurozenci v jejich službách.

A teď ring volný pro vzdělanější aby mou domněnku o účtech zametly na smetiště dějin.
Hynek z Děčína 12. červen 2011 15:20:06
hejtman(12. červen 2011 15:12:17) : Lepší pocit neznám! ;-)
hejtman 12. červen 2011 15:12:17
Ty varkoče samozřejmě nejsou nutností. Jen jsem si představoval, jak pěkně by to mohlo vypadat, kdyby proti sobě v poli stály družiny barevně rozlišené. Je totiž docela možné, že by tyto družiny nebyly v jednom šiku, ale mohly by bojovat i coby protivníci. Ne všechny bitvy té doby, které se u nás pořádají, se týkají husitských válek.
A co se týče obavy z nedostatku řádně vypadajících šlechticů. Ještě jsem ani pořádně nezačal a už vím o čtyřech zaručeně dobrých postavách, které se chtějí se svými družinami do řad Panské jednoty zařadit. A ti co by chtěli být mezi touto elitou, ale nesplňují představy, tak holt budou muset vylepšovat. Vždyť ta představa, že stojím v čele proti nepříteli a za mnou vlaje moje korouhev a stojí má věrná družina, to za trochu námahy ctojí, ne? :-)
Dáma s čápem 12. červen 2011 14:25:05
Radim Vaňousek(12. červen 2011 13:16:38) :
Však o tom je řeč, ne? Většina určitě ne, ale když jich bude aspoň pár, tak by to mohlo být dobré. Že to nebude sranda, o tom asi nikdo nepochybuje.
Radim Vaňousek 12. červen 2011 13:16:38
Zase šlechtici? Sakra a já myslel, že většina lidí v republice na takovou rekonstrukci peníze nemá.
cert 12. červen 2011 12:38:42
Erbovni varkoce:-), sorry mobil.
cert 12. červen 2011 12:35:56
Hynek z Děčína(12. červen 2011 09:13:26) : Proberu to s nima, abychom pravidla pro období husitských válek sjednotili. Mohu se klidně mýlit... ovšem za posledních 7 let jsem zatím podklady pro webovéni varkoce a mi parti hledal marně.
Hynek z Děčína 12. červen 2011 09:13:26
No co se týče erbovních varkočů pro družinu. Moji družníci je mají a vycházím z Munstrungu na ZK který zpracoval Mathias a Chomi. Tam je to i doporučováno. Nuže nejlépe se asi zeptat jich. Jistě to mají nějak podložené. Jináč budu držet s tím to projektem palec a přeji mnoho štěstí. To pak budou boje o něčem jiném ;-)
cert 11. červen 2011 19:02:27
Sorry, nějak se mi to podivne cykli
Žoldák 11. červen 2011 18:37:33
Hejtmane, jen se trochu obávám, kde seženeš ty pány, aby vypadali opravdu jako páni. Tam bych viděl jedinou a myslím že zásadní bolest celé hry.
cert 11. červen 2011 18:31:01
příspěvek byl smazán użivatelem cert 11. červen 2011 19:11:23
cert 11. červen 2011 18:19:30
příspěvek byl smazán użivatelem cert 11. červen 2011 18:11:39
cert 11. červen 2011 18:17:44
Jiří z Holohlav(11. červen 2011 18:09:30) : Jistě, prave Ty pane, se nepodlehne jen na viru a pocity. Moji oblíbené autoři se shodují, že v Čechách této doby sjednocené varkoce(a uz ani omylem mi parti) rozhodně nikoli. Pokud mi to někdo vyvrati budu docela rád, ale zatím se to nikomu nepovedlo.
Jiří z Holohlav 11. červen 2011 18:09:30
Rozhodně souhlas .Páni s družinami na našich bojištích těžce chybí.
Co se erbovního značení týče,nevěřím,že by korouhevní pán neměl jednotně označenou alespoň malou družínu - osobní gardu a pak jistě doplněnou neoznačenými žoldnéři. Ono,když jeden v té mele zahlédne cizí záda,je dobře vědět,zda je krýt nebo uhodit.
cert 11. červen 2011 12:03:31
hejtman(11. červen 2011 10:21:04) : Jednoznačná podpora a super myšlenka. V podstatě rozvíjí naší vizi rekonstrukcí husitských válek ve čechách (pro nás hlavně středních). Lipany by měli být východiskem tohoto projektu, další uz hodně souvisí s financemi a podporou dalších uskupení.
Jen dubna historická.korekce: na husitské války není možno jednoduše aplikovat standardy předchozích období. Šlechtické družina má jistě své místo, ale výrazně zastoupení mají zoldneri. Zásadní (vizuálním, ale i faktickym) důsledkem je.mimo jiné ABSENCE barevných, stejnokrojovych , varkocu!!!! Alespoň to tvrdí mě známé studie, pokud má někdo jiné info, ať mě opraví.
hejtman 11. červen 2011 10:21:04
Přicházím s návrhem na vytvoření volného uskupení, nazvaného Panská jednota.
Toto uskupení by tvořily pouze šlechtické družiny. Tedy pán-šlechtic a jeho družiníci a měla by to být přirozená protiváha Pražanům a jejich kališnickým spojencům, neb oni přirozeného protivníka své doby postrádají.
Nějaký základ Panské jednoty by tu už možná byl. Karlovci a Teutoni nejsou proti. Jsou zde ovšem další, dosud nikde nezařazení bojovníci, kterým se pracovně říká volní radikálové. Na letošním Libušíně jich bylo plno a dokonce utvořili celé jedno uskupení. A právě jim by Panská jednota mohla dát nějaký směr a smysl jejich vývoje.

V jednoduchých bodech to znamená:
a) Panská jednota je uskupení šlechtických družin přelomu 14. a 15. století. Je to volné sdružení, nezatížené interními předpisy, nebo pravidly.
b) Družiny Panská jednoty vystupují na bitvách společně, pod jednotným velením Vrchního velitele, který určuje strategii boje. Tohoto velitele si zvolí korouhevní páni ze svých řad až na místě
c) Korouhevní pán odpovídá za svou družinu jak vedením v boji, tak i za kvalitu jejich výstroje a výzbroje
d) V boji sice podléhají družiny Vrchnímu veliteli, ale primárně se snaží chránit svého pána a jeho korouhev, neboť on je jejich živitel
e) Před bitvou může šlechtic přijmout do svých služeb i družiníky jiného šlechtice, pokud tento není přítomen, nebo i zatím nikde nezařazeného bojovníka, pokud splňuje požadavky.

Složení šlechtické družiny může být různé, ale základ by měl tvořit:
a) Šlechtic-korouhevní pán,
b) Korouhevník
c) Min. čtyři družiníci – těžcí pěšáci, lehcí pěšáci, střelci
Ideální by bylo, kdyby časem měli družiníci varkoče v barvách svého pána.
Minimální počet družin, aby mohly plnit svou roli, je 10.
Také by bylo žádoucí, aby se k Panské jednotě hlásili, třeba i volní, trubači a bubeníci.

Tohle je pouze základní návrh k vytvoření uskupení Panské jednoty. Mělo začít existovat v příštím roce. To proto, aby byl čas vše prodiskutovat a doladit a hlavně se dovybavit materiálně. Premiéru by mělo mít na Libušíně.
Konstruktivní připomínky jsou vítány, a pokud bude o tenhle projekt zájem, přenesl bych následnou diskusi na Brodec


webmaster