Sledujte také :  Hosting Onlio, a.s. |
 logo český šerm
   | uživatel :guest | zaregistrovat | přihlásit |
   
Aktuální diskuse
FOTKY Z BITEV a jiných šermířských akcí....
(celkem 2007 ) 2007 nových
Bitva SOEST 2019 2.-4.8.2019
(celkem 1 ) 1 nový
Prodám paví pera
(celkem 3 ) 3 nové
Litoměřické vinobraní 2018
(celkem 1 ) 1 nový
Kováři, mečíři, zbrojíři
(celkem 4355 ) 4355 nových
Bitva v Bulharsku (Šumen 23.-24.9.2017)
(celkem 1 ) 1 nový
Jak byste si představovali, že by měla vypadat dobrá třicítková bitva?
(celkem 51 ) 51 nových
Taktika, strategie a produkce situace v boji
(celkem 33 ) 33 nových
Jaký byl Děvín aneb kterak Čert zapadl
(celkem 5 ) 5 nových
Evropa okolo roku 1000
(celkem 9 ) 9 nových

seznam témat -> Mnisi - do bitev i po bitvach

Pokud chcete přidat nový příspěvek musíte být zaregistrován  | nové zprávy : nahoru
Dobrák 17. únor 2004 17:38:55
amat(13. February 2004 15:20:32) :
Tak si to nějak představuju - mše jen pro šermíře, před bitvou - a ta by mohla být i pod širým nebem, polní . K tomu by se snad kněz našel (nebo jáhen).
Wothan: souhlasím, že pro diváky i šermíře by mše jako součást bitvy byla nuda. Pro vývoj křesťanské liturgiky doporučuju Adolf Adam: Liturgika: křesťanská bohoslužba a její vývoj,vyd. Vyšehrad 2001 nebo skripta Ladislav Pokorný: Liturgika:Eucharistická slavnost ve starověku a středověku, někdy ze 60. let., Jaroslav Polc: Posvátná liturgie, Křesťan.akademie Řím 1981. Nebo si najdi katalog knihovny www.ckk.cz a tam už toho je spousta. CKK je Centrální katol. knihovna(zní to hrozně, ale je to normální veřejná knihovna, kde se dá půjčovat i domů) v Praze Dejvicích v semináři. Já se zas podívám na ty tvoje stránky.
Dobrák 17. únor 2004 17:32:12
amat(13. February 2004 15:20:32) :
Tak si to nějak představuju - mše jen pro šermíře, před bitvou - a ta by mohla být i pod širým nebem, polní . K tomu by se snad kněz našel (nebo jáhen).
Wothan: souhlasím, že pro diváky i šermíře by mše jako součást bitvy byla nuda. Pro vývoj křesťanské liturgiky doporučuju Adolf Adam: Liturgika: křesťanská bohoslužba a její vývoj,vyd. Vyšehrad 2001 nebo skripta Ladislav Pokorný: Liturgika:Eucharistická slavnost ve starověku a středověku, někdy ze 60. let., Jaroslav Polc: Posvátná liturgie, Křesťan.akademie Řím 1981. Nebo si najdi katalog knihovny www.ckk.cz a tam už toho je spousta. CKK je Centrální katol. knihovna(zní to hrozně, ale je to normální veřejná knihovna, kde se dá půjčovat i domů) v Praze Dejvicích v semináři. Já se zas podívám na ty tvoje stránky.
Arrand 17. únor 2004 10:23:27
Wothan: Diky moc.... :-))
Arrand 17. únor 2004 10:19:37
Wothan: Prisel jsem, videl jsem a zajasal jsem.... :-)) To uz se tomu blizi.... Velice dobry vytah nejnutnejsiho.... Ted jeste nekde zjistit presne zneni latinskych modliteb, a muzu se zacit ucit :-))
Arrand 16. únor 2004 16:49:20
Wothan: Aha, ty myslíš ty malininkatým písmem napsaný odkazy vlevo nahoře.... Tak tam jsem nebyl... Už tam mířím.... Omlouvám se :-)) A děkuji...
Arrand 16. únor 2004 11:47:46
Wothan: Jo, tam uz jsem byl...Tam mas sice vypasny vsechny rady tady u nas a kdy se objevily, ale nic o modlitbach nebo barvach obleceni, popr strihy nebo zvlastnosti radu.... To je hlavne to, o co mi jde, ale par knizek z pouzite literatury se pokusim najit a prostudovat.....
Arrand 16. únor 2004 09:06:24
Wothan: Jakou sekci Modlitba ? Kde ?
Arrand 14. únor 2004 19:22:24
No, o kněžích toho taky moc k najití není.... Na googlu jsou to samá dogmata a náboženské diskuse, ze kterých nevyčteš o tehdejších obřadech a oblékání vůbec nic.... BTW: Díky Dobrákovi za poskytnutý materiál... Určitě z něho něco použiju....
amat 13. únor 2004 15:20:32
Je to trochu schizofrenní - já jsem bezvěrec, nejsem pokřtěný a tak mi na rekonstrukcích středověkých bitev náboženské atkivty subjektivně nechybí. Na druhé straně je mi jasné, že křesťanské náboženství ve středověku prostupovalo životem více, než si vůbec dovedeme představit - mohli bychom to dle mého názoru přirovnat třeba k vlivu islámu v dnešní Saudské Arábii. Čili při rekonstrukci středověkých /ostatně i staro a některých novověkých/ bitev by nějaká náboženská aktivita byla na místě.
Na grunwaldském bojišti jsou zbytky staré kaple, postavené Poláky na památku bitvy, později zpustlé v režii německých evangelíků. V předvečer rekonstrukce bitvy se tam večer slouží katolická mše za středně velké účasti věřících, pochopitelně převážně Poláků, a to ve středovějkých oděvech a i pro neznaboha mého ražení je to docela intensivní zážitek.
Zpívaným Otřenášem a následným požehnáním je zahajován turnaj královny Elišky Rejčky po Kunětickou Horou a taky to nevypadá vůbec zle.
Arrand 13. únor 2004 10:23:04
No, abych pravdu rekl, taky nejsem verici.... Me proste jenom napadlo, ze by nemuselo byt spatne udelat to kratke kazani a pozehnani pred bitvou......
amat 13. únor 2004 00:09:52
Dobrák(12. February 2004 20:28:54) : Otázka řeholnictví je pro mne spíše okrajová a mé znalosti povrchní, takže s tebou mohu jen souhlasit. Ale myslím, žes nepochopil můj příspěvek, já přece zdůrazňuju, že ve vojenském táboře lze narazit na dominikána či minoritu, ovšem až v době gotické, a ty to tvrdíš taky.
Dobrák 12. únor 2004 20:28:54
amat(12. February 2004 15:33:38) :
No, trochu by to chtělo si udělat pořádek v mnišských řádech. Mniši byli nejen řádoví, ale taky poustevníci-samotáři (eremiti) a mniši-cenobiti, co žili ve společenství soustředění kolem duchovního otce v samostatných celách. To by lideál raného křesťanského mnišství, nechci se pouštět do historie mnišství, které přišlo z Egypta a z křesťanského východu. Jen se ale podívej na mnišství v Irsku, přišlo tam z Galie a dál se šířilo po Evropě - a to už od 6. století (největší rozkvět mnišství byl ve 4.-6.stol.). Pak je tu řehole sv. Benedikta, sepsaná koncem 6. stol. v Monte Cassinu, odtud se šířila po celé Evropě - pak přišla její reforma, odtud pak řády jako cisterciáci, kartuziáni... Fakt je, že největší vlna nových řádů přišla v 11.-12. století, ve 13. pak františkáni (minoriti jsou reformovaný řád františkánů tak jako kapucíni) a dominikáni.Fr. jsou řád žebravý, dom. řád kazatelský - ani jeden z nich se neuzavíral za brány klášterů, aby měli pokoj od světa. Máš ale naprostou pravdu, že tyhle řády nebyly z podstaty bojovné, ale šlo jim buď o šíření víry mezi evropské nevěřící nebo později to byly řády kontempletivní, které se v tichu kláštera modlily "za svět"
( třeba zrovny ty kartuzáni nebo trapisti, karmelitáni..)
Jo, kdyby tě to víc zajímalo , podívej se do knížky Karl Suso Frank: Dějiny křesťanského mnišství, vydali břevnovští benediktýni 2003 nebo Hugh Lawrence:Dějiny středověkého mnišství, Vyšehrad 2001.
Dobrák 12. únor 2004 20:08:08
Wothan(12. February 2004 09:26:12) :
Máš pravdu, že dobovou liturgii jsme nepromýšleli, ten rozdíl je opravdu velký. Nejen v tom, že mše by měla být latinská. Je to dobré téma - zapracuju na tom (teda aspoň pro sebe). Mše má několik základních částí, co se nedají vynechat, ale když srovnáš mši nedělní (trvá přibližně hodinu) a ve všední den(může být půlhodinová), tam je rozdíl přinejmenším jednoho biblického čtení a ve všední den nemusí být kázání, čímž se to taky dost zkrátí.
K odkazu na rytířské řády mě vedla otázka po roli kněží - a ti byli součástí rytířských řádů. A taky to, že debatu čtou i ostatní; kdybychom se měli bavit jen spolu, asi by to vypadalo jinak. (Já jsem ve věcech duchovních mezi rytířstvem trochu "osvětář", promiň.)
amat 12. únor 2004 15:33:38
Mniši ze starých "tradičních" řádů byli mnichy právě proto, aby se vyhnuli světským starostem a seděli pěkně v klášteře. Na bojišti nebo ve vojsku by podle mého názoru mohl člověk ve středověku potkat někoho ze žebravých řádů /minorité, dominikáni/, ovšem bacha na dobu jejich vzniku, je to už gotická záležitost.
Arrand 11. únor 2004 20:47:51
Dobrák: Můj email je teo@hetnet.nl ....... Moc díky za podporu.... :-))
Dobrák 11. únor 2004 20:42:22
Odpustťe dole ty paznaky místo úvozovek!
Dobrák 11. únor 2004 20:40:38
Když se podíváme na dějiny řeholních řádů, najdeme tam několik takových, které přímo měly v „popisu činnosti“ boj se zbraní v ruce. Byly to řády, co „spojovaly monastický a vojensko-rytířský princip v jediný církevně-rytířský řád“. Tak to aspoň píše Milan Buben o johanitech (tj. maltézských nebo taky rhodských rytířích) v knížceEncyklopedie řádů a kongregací v českých zemích, díl 1. Řády rytířské a křížovníci, vyšlo 2002 v nakl. Libri. Bojovali se zbraní v ruce proti nevěřícím, poskytovali vojenskou ochranu místům na cestě do Svaté země a střežili hranice mezi křesťanských a okolním světem(kromě toho se věnovali nemocným, slabým a postiženým, což považovali za rytířskou službu). Podobně templáři nebo němečtí rytíři. Bylo několik druhů členů řádu: bratři rytíři, řádoví kaplani (kněží) a pomocní bratří.
Další o bojových rytířských řádech je taky v knížce Stanislava Hošťálka: Kniha o rytířích, Půdorys 2002.
Arrand: Můžu ti poslat obrázek oblečení řádového rytíře i mnicha z Burnova katalogu (cca 12. stol), když sem napíšeš mail.
O polní mši před bitvou dost často mluvíme. Ale neshodneme se, jestli to má být skutečné slavení eucharistie nebo "divadelní představení". Vysvěcený katolický kněz nebo evangel. farář by se jistě našel (nejlíp oba pro mši společnou - ekumenickou.) Loni jsme to navrhovali pořadatelům Libušína, ale nějak se nechytali nebo jim to připadalo jako pitomost...
Arrand 11. únor 2004 19:30:15
Wothan: To že se mniši nesebrali z kláštera aby šli na bitevní pole sloužit vše potřebné pro obvě strany, to je celkem jasné.... Ti měli svých starostí dost.... Ale myslím, že kněz či mnich na pouti se nezřídka přidal k nějaké ozbrojené družině, ať už pro ochranu nebo z jiného důvodu..... A pak, i pastýř někdy musí vzít do ruky zbraň, aby zahnal vlky, jak praví Písmo Svaté.... :-)) Jestli teda můžu poprosit o ten kontakt, docela by mě to zajímalo.... Klidně vám přijedu dělat kněze na Wothanburg, až to budu trochu umět :-)) Zatím ale nevím vůbec nic, včetně pořádného oblečení a jiných doplňků.... Díky moc.
heinrich 11. únor 2004 18:42:18
Urozený pán, pokud na to měl, si bral na tažení i kněze. A pokud to by to byl mnich a mohl sloužit jako kněz tak to byl kněz podle mě.
Pokud bych někoho přemluvil na to dělat mám kněze, tak by to bylo dobrý.
Ale nějak nevím jak takový kněz v poli vypadal v době Václava IV. Tedy alespoň jsem to nikdy nenašel. Kdyby někdo věděl kde by se to dalo sehnat tak bych byl rád :-)
Kain 11. únor 2004 15:32:30
Nejen umoznovala, u dominikanu jsou vsichni knezi, myslim:-)
trener 11. únor 2004 14:54:06
Wothan(11. February 2004 12:59:39) : Bojující mnichy klidně řešit můžeme, kdopak bránil klášter v Sedlici u Kutné Hory? Mniši obrnění knihami - inspirace pro toho, kdo se cítí vedle plechovky neoděný. Takový Codex Gigas pod kutnou...Jsme na počátku 14.století.
Copánek 11. únor 2004 14:49:21
Arrand(11. February 2004 10:47:37) :
Jednu kutnu doma máme, střih bohužel není, ale pokud nejsi zdaleka, můžeš se na ni třeba dojet pro inspiraci podívat (jsme z J Moravy - Zlín).
Je ovšem šitá na mnicha s pořádným bříškem..
Jinak mám pocit, že mnich - pokud chtěl a pokud mu to řád umožnil - mohl přijmout i kněžské svěcení a vykonávat potom vše, co příslušelo kněžím..
Arrand 11. únor 2004 12:34:46
Nejde o boj v mnisske kutne, jde o duchovni podporu.... Tz, pozehnani bohem pred bojem, ujisteni vojaku, ze mrtvi prijdou primo do nebe a popripade posledni pomazani mrtvym na bojisti po pro-, nebo vyhrane bitve.... Neminim se nacpat doprostred obrnenych kolosu beze zbroje jenom v kutne, protoze by ze me zbyla tenka placicka.... Ale i tak, jako nebojovy knez, ci mnich, skoro nikde jsem je nevidel.....
mascha 11. únor 2004 12:21:49
chlapče chlapče, mluví z tebe ďábel, copak nevíš, že čím více pastýřů, tím větší naděje pro stádo? Navíc slovo jest silnější meče. Co takhle se tím nechat inspirovat a udělat bitvu ozbrojených laiků proti ukecaným límečkům? :-))))
Arrand 11. únor 2004 10:47:37
No, tak me napadlo, ze by nebylo zase od veci do skupinek pridat taky mnichy.... Byli nesdilnou soucasti krestanskych vojsk, jako duchovni podpora a posledni pomoc :-)) nevi nekdo nahodou, kde by se dal sehnat strih na kutnu ? A jak se na mnichy na akcich tvarite vy ?

webmaster