Sledujte také :  Hosting Onlio, a.s. |
 logo český šerm
   | uživatel :guest | zaregistrovat | přihlásit |
   
Aktuální diskuse
FOTKY Z BITEV a jiných šermířských akcí....
(celkem 2045 ) 2045 nových
Dům rytířských ctností kalendář akcí
(celkem 1 ) 1 nový
Vikingové na severu Čech?
(celkem 3 ) 3 nové
Digladior otevírá pobočku v Mladé Boleslavi
(celkem 2 ) 2 nové
Bitva SOEST 2019 2.-4.8.2019
(celkem 3 ) 3 nové
SHŠ Drago - nesmazatelná verze :)
(celkem 26 ) 26 nových
Kornet Moravia šerm Uherské Hradiště
(celkem 1 ) 1 nový
Zbraně do zahraničí
(celkem 1 ) 1 nový
Prodám paví pera
(celkem 3 ) 3 nové
Litoměřické vinobraní 2018
(celkem 1 ) 1 nový

seznam témat -> Znalosti šermířů?

Pokud chcete přidat nový příspěvek musíte být zaregistrován  | nové zprávy : nahoru
kure_melancholik 21. duben 2008 16:05:29
Random(21. duben 2008 09:51:44) : Koukám že jsi začal stejně jako já jneom já jsem ještě v té první fázi že dělám scéniku uvidím jestli se někdy posunu k vojenské historii
Random 21. duben 2008 09:51:44
Nepříliš originální tém, takže nepříliš originální (můj) příspěvek: se šermem jsem začal s cílem dělat scéniku, tedy vysotupení divadlního charakteru a při pořizování jsem se řídil radami šermířů pohybujících se v této oblasti. Viděno dnešními zraky jsem dopadl komicky a dobře mi tak. Postupně jsem se posouval k vojenské historii, což nároky na kostým drasticky mění. Z mého prvního kompletu mi zbyla prakticky jen tašvice.
Dostal jsem kdysi takový list paíru - lehký pěšák kolem roku 1450, francouzská oblast. Bylo tam barvičkami vymalováno, co by takový človíček měl mít. V první fázi jsem ten papír odložil, že je toho moc a kam bych to dal a k čemu by to bylo, ale když se podívám na svoje dnešní vybavení, docela jsem se mu nevěodmky přiblížil.
Styr 21. duben 2008 08:26:36
Nehledě k tomu, že se dřevěnými zbraněmi spousta skupin trénuje nebo se s nimi vyučuje na šermířských školách.
Víťa 20. duben 2008 20:47:15
Wothan(19. duben 2008 20:40:03) : Yeap, wothan má pravdu. Paradoxem je, že některé skvěle (i na železo skvěle) a i +- historicky správně vybavené (dřevárenské) skupiny se "železa" bojí. Takže už spoustu let jezdí mlátit malé děti:)

Jinak na poslední dřevárně, kde jsem byl, jendoho člověka natřeli balakrylem či čim, neboť neměl odpovídající barvu kostýmu. :)
Wothan 19. duben 2008 20:40:03
Obávám se že už ani tam by je mnohdy vyrazili - to co jsem viděl (kromě zbraní, samozřejmě) u některých dřevárenských skupin, o tom se může i zajetým a na hist. šerm slušně vypadajícím skupinám jen zdát. Svět se mění zřejmě všude. A mimochodem, nechci hájit dřevárníky, ale je to zkrátka jiné hobby, není to žádná 3 liga hist. šermu kam se dá vyhodit to co se už do šermu nehodí a naopak.
lubossekk 19. duben 2008 09:45:35
Prcík1(19. duben 2008 08:25:46) : pravdu díš... nám dlouho trvalo než jsme vyrazili na Čas Vlků, když jsme loni byli poprvé tak jsme zjistili, že máme kostýmy srovnatelné s ostatními... nějaké to stanovací vybavení bylo, ale to už bylo horší... zjistili jsme, že na Vlky jsme mohli už dřív, ale jsem rád, že jsme si počkali a dorazili s jakž-takž obstojným vybavením, měl jsem z toho lepší pocit...

samo, že vyvražďování nebo masové vyučování jsem myslel s notnou nadsázkou, vím i, že se gotické akce zlepšují (bohužel co se týče poslední sezóny tak jen z doslechu, letos si to opět neověřím, protože mě čeká celé léto na expedici v cizině) a jsem rád, že alespoň na něterých akcích prostěradlům odzvonilo...

chce to jenom vůli a snahu organizátorů nesrat se s keckaři a když nemá vyhovující věci, tak šup s nim ven... akorát pak nesmí slevit nikomu ani pod nátlakem řečí typu "víš kolik nám dalo práce se sem dostat a kolik to stálo peněz.."

přejme nejen gotice více povedených historicky věrných kostýmů... keckaři si pak snad všimnou, že něco není v pořádku... anebo je vyštveme na dřevárny, tam možná budou mít supr kostýmy
Prcík1 19. duben 2008 08:25:46
lubossekk(18. duben 2008 22:07:28) :
Když jsme v 2002 poprvé přijeli na Turnaj královny Elišky (pořádané Dvorem), bylij sme skupina fungující cca půl roku a vybavená prachbídně. Někteří z tehdejších účastníků o nás mluvili jako o "ovčích kožiších".
Maršálek si mě však vzal stranou, řekl že sice nevypadáme dobře, ale pro ten rok nás tam nechají. Poté mi poskytl materiály, jak by co asi mělo vypadat se slovy, že příští rok by nás rád viděl vypadající lépe.
Od té doby uběhlo několik let a co se výbavy týče, tak jsme vše mnohem zlepšili (byť stále nacházíme další věci na zlepšení). Mimo jiné jsme se stali součástí Dvora - už to předznamenává, jak to vypadá s kvalitou našeho odění.

Nešlo ani o vyvraždění všegotikářů, ani o masové poučování celé skupiny. Ale tím, že nám bylo poukázáno jak to může vypadat (a vedle toho jak hrozně vypadáme) nás to ponouklo k tomu, abychom na sobě hodně zapracovali.

Ne všichni u nás ve skupině studují historické materiály, až se z nich kouří. Ale "stará garda" si informace schání a navzájem si doplňujeme, přičemž ty informace předáváme i nováčkům.

Řekl bych, že tohle je způsob, jak lidi postupně motivovat.

Btw: na gotických akcích se objevuje čím dál více lidí, kteří jsou dobře vybaveni. (A tím myslím vzhledově odpovídající vybavení zbraněmi, zbrojí, oděním, věcmi denní potřeby).
lubossekk 18. duben 2008 22:07:28
ono jsou znalosti jako znalosti... já sám, když jsem začínal se "šermem" (jak já ten pojem nemam rád, ble) tak jsem měl představu středověkého kostýmu ve stylu dnes velmi rozšířené "všegotiky". Když vezmu v ůvahu moje předpoklady správně reprezentovat "šermířskou" obec, tak jsem byl úplně mimo: začínal jsem jako student 3. ročníku archeologie, kde jsem se dosti seznámil se středověkými reáliemi a znal jsem spoustu faktů, které jsou laikům i historikům skryty, na druhou stranu jsem byl specialisací pravěkář, tak jsem středověku při studiu nevěnoval až takovou pozornost jako obdobím starším, uniknout však faktům, které mi byly servírovány na přednáškách se moc nedalo, chtěl-li jsem úspěšně zvládnout zkoušky..... svůj první kostým jsem si sice pořídil podle nejlepší literatury, která mi byla v té době k disposci - tuniku i nohavice jsem nechal šít podle knihy paní Kybalové, zároveň jsem měl několik spolužáků, kteří již několik let jezdili na bitvice, ale já, byvše zčásti ovlivněn histörickými filmy, jsem nerozlišoval rozdíly mezi kostými románskými a gotickými... proč taky, vždyť to všechno byl "ten hnusnej středověk, kterej se mi tak ekluje učit se na zkoušky..." naštěstí jsem se dostal mezi skupiny zabývající se "Románci" a díky nim jsem začal svůj kostým koncipovat tímto směrem. Od visuálních zkušeností z (vše)gotických bitev jsem následně ztratil ke gotickým akcím respekt (ne, že bych nejezdil, to ne, ale na každé "gotičárně" se směju, jak stačí trochu předělat prostěradlo a mám "elegantní" kostým...)

Konečně se i na poli gotiky začínají uplatňovat principy LH a už je to i vidět, bohužel díky keckařům a podobným nedoukům a přizdisráčům pro mně zůstává gotika obdobím sešitých prostěradel, ač se moje znalosti co se týče středověkého odívání notně rozšířily.

Abych se konečně dostal proč to tady vůbec píšu - znalosti jsou věc ošemetná, můžu mít dobré znalosti o středověku (v případě mých začátků zejména zaměřené na materiální kulturu dle archeologických pramenů) a ač mě škola poučila, že ve středověku rozlišujeme několik zásadních vývojových stupňů (mnohdy se od sebe dosti lišících), stejně pro mě byly kostýmy od cca. 10. stol až do začátku renesance jedny a ty samé - bylo to dáno faktem, že jsem měl o celé věci kusé informace a v začátcích byla meta pořídit si nějaký kostým.... pokud bych nebyl vtažen k "Románcům" a nezačal se zabývat LH, nevím jak bych dopadl, asi bych vypadal jako většina gotičáckých keckařů, znal bych materiální kulturu, ale díky mně známému ovzduší z bitev typu Libušín bych v tom asi zakrněl... plus-minus 200 let, nema problema brate, dyť je to furt středověk, nééé??? možná by se pak spousta lidí vysmálo mně jako keckařovi a já bych nevěděl proč, vždyť sem přece ten Šermíř a dělam středověk, néé??

Když jsem začal dávat dohromady skupinu zabývající se časnou Kyjevskou Rusí, postupoval jsem už naštěstí sofistikovaněji - nejdřív studium kostýmů a zbraní, až pak jejich vlastní realisace, ale to zase dýl trvalo a já dlouho neměl ten správný kostým :( ve skupině se snažíme všichni vzdělávat co se táýče "našeho" období, ale je to dost náročný, jedině vidina vzdáleného cíle nás táhne dál... ale znalosti obecně, kdyby se měly rozdělit na všechny členy jsou a dlouho budou jen povrchní, jen pár z nás ví určité detaily - nastudovat všechno dá práci, když se to povede, jen líp... ale to holt nejde u všech, někdo se jede na bitvu jenom vožrat, jinej vypadnout z reality a stačí mu k tomu sešitý prostěradlo.... bohužel je sice spousta hadráckejch akcí harjících si na středověk, ale je to spíš fantasy spatlaná ze všeho možnýho... jenže některý akce díky tradici a přátelům nelze jen tak ignorovat... co s tím? budeme pořádat masové kurzy pro šermíře "Nauč se svou historii (aneb od Praotce Čecha až k Bílé Hoře)" anebo budem hromadně vyvražďovat keckaře? Libušín mě sice v mnoha ohledech sere (kostýmově zejména), ale i letos pojedu, ač už několikrát jsem řekl ne... ???
Styr 18. duben 2008 17:07:36
Kuno(18. duben 2008 15:52:43) :
Siegfried(18. duben 2008 16:35:38) :
No a teď jednu veselou historku na pobavení: Na Slavnostech královny Elišky v Hradci byl průvod. Během něho vystoupil z přihlížejícího davu nějaký pán a praštil kamaráda přes kyrys francouzskou holí a poté udivěně konstatoval, že to brnění je fakt asi z nějakýho kovu :-)
Styr 18. duben 2008 17:06:51
příspěvek byl smazán użivatelem Styr 18. duben 2008 17:18:11
Siegfried 18. duben 2008 16:35:38
Kuno(18. duben 2008 15:52:43) :
Styr(18. duben 2008 14:05:43) :
bať bať
Kuno 18. duben 2008 15:52:43
Styr(18. duben 2008 14:05:43) : Svatá slova.
Styr 18. duben 2008 14:05:43
90 procent diváků samozřejmě nesvéprávní idioti jsou :-) Bohužel i takový divák se začne nudit, když šermíři na scéně hrají tichou poštu nebo něco podobného. A takových 50% z oněch 90 pozná, že něco není v pořádku, když na scéně běhají existence v prostěradlech a v čs. kanadách. A přiznejme že dějepis na školách a americké historické filmy tomu moc nepomáhají :-) Díkybohu se ale najde spousta lidí, kteří se o historii zajímají a rozumí ji a nemají se šermem nic společného (jak všichni víme, tak neznalost historie a historický šerm se bohužel navzájem nevylučují).
Ale když už dělám vystoupení, tak chci kvalitní šerm a kvalitní kostýmy. Z velké části pro svůj vlasntí dobrý pocit a také pro oněch 10 zbývajících procent, které to poznají a dokážou ocenit.
Pike 18. duben 2008 13:37:41
Akáda(18. duben 2008 11:35:34) : To asi jo, jen mi nějak uniká, proč něco takového dělat. Když už si dám tu práci s ušitím hezkého a kvalitního kostýmu, proč ho neudělat dobově věrný? Tedy, pokud je důvodem umělecká licence v rámci nějakého pohádkového představení, budiž. Ale pak už to není historický šerm.
Ad šerm - no, ještě máme I.33. A tam, kde chybí prameny, se dá samozřejmě spekulovat, ale jen v mezích toho, co o dané době víme. Ony ty pozdně gotické techniky nespadly z nebe, musely z něčeho vycházet.
Pyroh(17. duben 2008 12:53:24) : To máš bohužel pravdu, zažité mýty se boří těžko. Středověk byl drsný a primitivní, rytíři byli plechoví, obouruční meče měly dvacet kilo a Vikingové měli rohy :-(.
Akáda 18. duben 2008 11:35:34
Pike(17. duben 2008 10:26:43) : Samo že nejsou jen ty extrémy, ale já to myslel spíš tak, že se ušije historicko/divadelní kostým, který kupříkladu bude mít v sobě inspiraci několik období a tudíž po historické stránce to bude ostatně nesmysl.
A jen tak okrajově narazím na šerm. V podstatě, když někdo dělá gotiku a tím nemyslím vrcholnou, tak se, ale díky školám tu vrcholnou naučí. Chci jen narazit na to, že někdo laboruje s umístěním, své zbraně, či zbroje do období + - 50 let, ale v předvedeném šermu bude buď kydlit, nebo ukazovat německou školu, což už je vrchol a rozhodně pozdější doba.
Pyroh 17. duben 2008 12:53:24
Taky je trochu někdy problém s pojetím kostýmů, že lidé mají za to, že věci ve středověku byly vesměs neumělé, látky hrubé, boty křivé, meče rezavé atd. - takže jsem viděl nedávno na náměstí vystoupení "hadráků" (haleny prapodivných střihů z hrubého plátna) - samozřejmě s jedenapůlkami a plátovými rukavicemi - a co jsem slyšel, okolostojícím se to líbilo "že jsou fakt dobře oblečený, že to tak bejvalo". Chm.

Tzn. tvrzení, že divák není debil sice platí, ale jen do jisté míry, řekl bych :-)
Pike 17. duben 2008 10:26:43
Akáda(17. duben 2008 09:49:29) : Jasně, s tím bych souhlasil. Jen si nemyslím, že by existovaly jen tyto extrémy - že by kostým musel být BUĎ hezký a efektní, NEBO dobově věrný. Oni ti naši předci si na parádu a na efekt dost potrpěli, zvlášť na turnajích. Takže když před diváky nastoupíš ve věrné replice dobové turnajové výbavy, opravdu věřím, že to ocení. Přitom naprosto nemusí být LH, stačí autentický vzhled (ono pověstné koukatelné minimum).
Akáda 17. duben 2008 09:49:29
Pike(17. duben 2008 07:59:20) : Stím kostýmem jsem myslel, (ať to řeknu přesně) že velká většina diváků ocení pěkný kostým, který byl ušit třeba v divadle a není až tak historicky věrný (nakonec jako ve spoustě hist. filmů) proti jednoduchému, ale výrobně pracnému kostýmu LH.
Pike 17. duben 2008 07:59:20
Mefistofeleus(16. duben 2008 21:04:04) : Promiň, nenapsal jsem, že z nich ty idioty děláš Ty. Bohužel to ale vypadá tak, že z nich ty idioty svým přístupem dělá spousta SHŠ.
Akáda(16. duben 2008 11:46:08) : Ano, špičková technika šermu a dobově věrný kostým nejsou určující, ale přispívají k celkové úrovni vystoupení. Jistě, dá se udělat skvělé divadelní vystoupení, kde nebude přítomno ani jedno z toho. Ale bude to ještě vystoupení historického šermu?
A nejde tady jen o nějakých 5% nebo jinou "diváckou elitu". Průměrný divák možná neocení, když bude mít půlka vystupujících šermířů doktorát z archeologie a všichni budou mít výzbroj až do posledního nýtu dělanou jako přesné repliky konkrétních nálezů dobovými postupy. Ale zatraceně dobře pozná, jestli má jejich výbava úroveň, nebo je sestavená z kusů sebraných ve šroťáku a prádelníku po babičce. Pozná, jestli bojující se zbraní něco umí, nebo s ní jen tak plácají. Pozná, jestli to jsou zkušení herci s dobrou divadelní průpravou, nebo jen huhlající polena. Mohl bych pokračovat, ale abych se dostal ke znalostem šermířů - pokud dojde na diskuzi (jako že na ni obvykle dojde, dokonce ji řada vystupujícíh sama ráda vyvolává), tak i průměrný divák pozná, jestli se šermíř v oblasti historie cítí jako ryba ve vodě, nebo jestli z té pomyslné vody jenom vaří a blekotá nesmysly.
A můžete si být jistí, že divák je od přírody tvor zlomyslný. Pokud pozná, že cokoliv z výše jmenovaného nebylo v pořádku, nenechá si to pro sebe, ale bude to škodolibě dávat k lepšímu, kdykoliv bude o "těch šermířích" mluvit.
Mefistofeleus 16. duben 2008 21:04:04
Pike: Byl bych opatrný s překrucováním výrazů, neboť já jsem diváky neoznačil za nesvéprávné idioty ale pouze za laickou veřejnost. Tím sem myslel, že většina z nich o dané problematice, v tomto místě historickém šermu, nemá potuchy a ke štěstí jim stačí plechový panáci a řinšení zbraní.
Ale v každém publiku se najde tak 5% lidí kteří vědí, a poté roznesou zdrcující pravdu že to bylo trágo.
Akáda 16. duben 2008 11:46:08
Kritérium, že přišli diváci je dost neurčité, ale kupříkladu hradě Sovinci se dělají víkendové akce s programem. Ten program jede nepřetržitě od rána do večera. Lidé přicházejí a odcházejí na nádvoří kde se dějí ty vystoupení. Takže jak je vystoupení divácky úspěšné se pozná, že na konci vystoupení máš víc diváků jak na začátku. Teda pokud zrovna nevystupuješ po tzv nejúspěšnejším účinkujícím.
A můžu říc, že špičková technika šermu a dobově věrný kostým není určující i když to samozřejmě pomáhá.
Pike 15. duben 2008 11:45:25
Mefistofeleus(15. duben 2008 11:17:59) : Byl bych opatrný s tím, dělat z diváků nesvéprávné idioty. Pokud někomu jako kritérium úspěšnosti akce stačí, že tam přišli lidi, budiž mu přáno. Osobně by mi ale vadilo kdyby z mé akce ti lidi odcházeli a mezi sebou si sdělovali, že to teda za moc nestálo - jak se často děje.
Pravda, veřejnost se chce bavit a na kvalitu zábavy není příliš náročná. To ale neznamená, že není kritická. Znáte to:
A: "Tak jsem se včera díval v televizi na film/seriál/estrádu/soutěž XYZ. To byla taková hovadina, to snad není pravda."
B: "A proč ses na to teda díval?"
A: "No jo, když oni nic lepšího nedávali."
Mefistofeleus 15. duben 2008 11:17:59
Malej : tak pak už to bude už jenom na divácích, zda budou chodit na jejich akce.
Ale to asi budou, protože většina diváků je laická veřejnost který stačí že se oháněj něčím čemu by se dalo říkat zbraň, někdy ani tím ne.
malej 14. duben 2008 20:58:22
Wothan(14. duben 2008 19:28:39) : S tím mohu souhlasit. Bohužel problém je,že oni sami takovéto akce pořádají a tím pádem svoji "úroveň" dávají na obdiv divákům.
Wothan 14. duben 2008 19:28:39
My nad nimi nepláčeme, jen je nepouštíme na akce, kdyby se tak chovalo víc pořadatelů, buď by si našli jiné hobby nebo se donutili dotáhnout sebe sama aspoň na to proklamované koukatelné minimum. Dokud budou tolerováni, budou existovat.
Kuno 14. duben 2008 18:06:46
Jara(14. duben 2008 18:00:04) : No tak nereaguj,já nikoho neprovokuji k reakcím ale pak nepalčme nad různými keckaři atd,protože těm to také nebrání v tom aby mohli provozovat kýženou činnost.

Víta:Dík za reakci,o tom druhém důvodu jsem bych takto nepřemýšlel.
Jara 14. duben 2008 18:00:04
Kuno(14. duben 2008 17:51:15) : To snad spada do diskuze, ktera tu kdysi bezela a nesla myslim nazev koukatelne minimum. Nevim proc nekdo prijde s takto hloupe vymyslenou filozofickou otazkou, jen proto, aby donutil ostatni k reakci. Ano nikdy nebudeme dostatecne precizni, dobove verni, ale to prece nebrani k tomu aby mohl clovek vystupovat, provadet kyzenou cinnost...
Víťa 14. duben 2008 17:58:43
Kuno(14. duben 2008 17:51:15) : Obvykle je to sám šermíř, kterrý si tyto otázky klade. Nebo taky zákazník pro kterýho to vystoupení je.
Kuno 14. duben 2008 17:51:15
Tak mne napadá...Kdy si člověk může říct,mám dobré vybavení,jsem dobrý šermíř a toto všechno dokáži před diváky ne "place prodat?"
Tedy- kde a co je kritériem toho abychom mohli s klidným svědomím vylézt veřejně před lidi?
Lze to vůbec nějak určit?
Swienty Martin 14. duben 2008 17:38:24
Mefistofeleus(14. duben 2008 17:35:06) : Jenže většinou ten co ví o historii první poslední nemá kostým z prostěradla a na nohách kanady, dokonce světe div se oni většinou i líp šermujou, intelektuálové jedni zpropadení...
Mefistofeleus 14. duben 2008 17:35:06
Proč by někdo koho baví šerm musel být vzdělaný v oblasti historie? Postačí když bude mít dobrého učitele který ho naučí správné techniky šermu a poradí s tím jak by měl vypadat kvalitní kostým. Pak už přece je jedno jestli ho zajímají historická fakta.
Každopádně mi bude na bojišti nebo i na scéně milejší člověk, který šermuje dobře a kostýmově sedí na dobu, kterou představuje, než člověk, ktereý ví první poslední o kdejaký historický věci ale šermuje hrůza pohledět a kostým má například z prostěradla a na nohách kanady.
maser 14. duben 2008 16:12:17
Kascha(14. duben 2008 13:37:50) : u nás ve skupině máme kluky, kterým je historie ukradená, prostě je baví jen šermovat a jezdit na akce. Vybavení jim doporučujem my, i přes remcání si ho pořídí a všichni jsou spokojení.
Beths 14. duben 2008 15:06:54
Tak to by snad mělo patřit alespoň k základům,o té dané době,kterou chci dělat,tak si zjistit alespoň minimálně to základní.Kdo třeba vládl,jaké byly války,kdo s kým,kdo za koho bojoval,dále co se nosilo,a jaké byly možnosti.Já osobně nosím spíše vesnické kostýmy,protože narozdíl od honosných nebyly tolik ovládané módními vlivy,Bylo by to dobré,a školní dějepis většinou skutečně nestačí.Samozřejmě nemusí být z lidí vědečtí pracovníci na téma historie,ale lepší znalosti nejsou na škodu.Zvláště když takoví lidé dělají průvodce na různých památkách,atd.
Přiznávám,hiostorie mě baví,a ráda čtu knihy,takže pro mne nené problém si pro danou dobu půjčit knihu a základní věci si přečíst.není to na škodu a člověk zjistí další zajímavé věci,o kterých by nevěděl.No,a pro neknihomoly nakonec,na netu se dá zjistit také velké množství informací,a mnoho podkladů například pro kostýmy a tak dále.
thorkell 14. duben 2008 14:28:32
Kascha 14. duben 2008 13:37:50 - ono je možné, že někoho prostě baví atmosféra historie a s tím souvisejících akcí: prostě má rád šerm (jako bojové umění) a ty zvláštní souvislosti s ním spojené (bitvu, následné posezení, popití, potlach) a tak si jen zvolí dobu, která mu připadá zajímavá z hlediska zbraní a kostýmu, zbraň koupí, kostým podle jednoho obrázku ušije/nechá ušít a potom jezdí. Další souvislosti ho nezajímají.
Je to jako s akvaristikou: to, že chovám rybičky, že dokážu čistit akvárium, vím, jak se ta která moje rybička nazývá ještě neznamená, že se budu zajímat o to, kdo poprvé choval rybičky pro okrasu, kdy se objevilo první celoskleněné akvárium a že své rybky budu znát do detailu včetně místa výskytu atd. Prostě jsem hobbysta sobě pro radost.
Z této disputace mám pocit, že šerm všichni berou strrrašně vážně a chtějí v obci šermířské mít samé odborníky.
= toto NENÍ můj názor, pouze sofistikuji na dané téma vytvořením protipólného pohledu, sám jsem dokonce postižen LH :)
Kascha 14. duben 2008 13:37:50

Mně by fakt zajímalo proč je u šermu tolik lidí, kteří často nemají páru co se v daném období stalo a proč. Pokud si dáte práci s tím dobu a důvody konání jejich aktérů poznat tak je to čím dál tím zajímavější "story"!

Když se mně na bílé hoře někdo před bitvou zeptal kdo to tam vlastně ve skutečnosti bojoval a proč tak nevím co tam ten člověk dělal? co to pro něho znamená? vožrat držku si umím i po šichtě.....
Styr 14. duben 2008 10:31:24
Prcík1(14. duben 2008 10:06:26) :
Tak to jsi měl kliku. Já se setkávám pouze s extrémy. Buď potkávám lidi kteří o tom hodně vědí a jsou fakt dobří anebo ty druhé. A těch je bohužel strašně moc.
Prcík1 14. duben 2008 10:06:26
Jara(14. duben 2008 09:57:25) :
Souhlas!
"Aktivní" dovednosti musí umět každý účastník (ať již šerm, herectví, tance). Aspoň rámcovou představu o době, kterou představují, by též lidi měli mít - ale tam se opravdu dá udělat to, že se tomu víc věnuje pár lidí ze skupiny a dalším tyto znalosti zprostředkují - pomůžou s kostýmem i dalším vybavením, "předají" popis společnosti ( a jednotlivých vrstev), atd.
(Když pominu naprosté keckaře, působí nevěrohodně i člověk s honosným kostýmem urozeného pána či dámy, který se dle toho nedokáže - aspoň částečně - chovat. A to platí pro libovolnou dobu a libovolný zosobňovaný stav.)

Styr 14.duben 2008 09:02:56
Avšak nedomnívám se, že většina lidí kolem historického šermu (bez dělení na LH, OH, HŠ, SŠ, vandráky s mečem, atd.) má stejně slabé povědomí jako "průměrný" člověk. Nebo mám štěstí na lidi, se kterými se běžně v tomto koníčku setkávám. :-)
Jara 14. duben 2008 09:57:25
Pro dobrou "scenickou" skupinu (kdyz to tak chcete nazyvat) je podle mne nejdulezitejsi znalost sermirska a divadelni. Dobrou znalost historie staci, aby ovladal jeden, dva clenove (a sve znalosti predaji vzdy ostatnim). Kostymove se v klidu vybavi (pokud o to maji zajem) vsichni. Co se, ale nestihne rychle, je natrenovani sermu (sermirska znalost). Pokud budu chtit udelat vystoupeni setkani tri mistru (fran. skola, italska skola, spanelska skola), tak mam pomerne velky problem. Za dve sezony se hraje vystoupeni priblizne 1470 a zase jina skola. Jiste dobry choreograf muze i spatne sermire naucit co maji na scene delat, ale doba takoveho nacviku a konecny vysledek muze byt lecjaky.
Takze ja si myslim, ze clovek by mel mit znalost vseho (serm, historie, divadlo..), ale s ohledem na cas v patricne mire. Malokoho z nas serm zivy (dikybohu) a musime se venovat i beznemu zivotu, ktery se sermem nekoresponduje (pokud jsem nevystudoval historii a nedelam na ustavu).
Styr 14. duben 2008 09:02:56
Myslím že povědomí většiny šermířů o historii je tak velké, jako u dnešní náctileté diskotékové mládeže. Někdy se to učili ve škole...
Broďan 14. duben 2008 08:49:00
potok(14. duben 2008 07:56:36) : Myslím si, že je lepší šermovat rok dobře, než 30 let blbě. Rozhodně neplatí, že "ven" jezdí pouze ty lepší skupiny.
potok 14. duben 2008 07:56:36
Chtěl jsem se zeptat: jak koukáte na šermíře, kteří šermují již léta a stále používají stejný styl šermu. Jen ho převedou do jiného století? Kdysi jsem viděl skupinu DURABO a vloni jsem je opět spatřil a dělali římany. Měli tu samou techniku a pohyby jen s jinými zbraněmi. Oblečení nic moc a boty ruské vojenské holiny. Jak mi bylo řečeno, je to jedna z lepších skupin a více šermují venku než doma.
Kuno 13. duben 2008 21:04:33
Patejl_(13. duben 2008 16:12:50) : Trošku si rýpnu...to,že ostatní budou špatní,je jen dobře a bylo by pokrytecké tvrdit něco o dělání ostudy...atd.
Kuno 13. duben 2008 21:02:03
Roggy(13. duben 2008 12:37:19) : V případě pohádky..to lze pojmout tak,jak psal Kubák.
Ty poctivější si ale určitě sladí výstroj do jednotné doby,budou používat v té době doložené zbraně...atd.
Dodávám,že pod Šermířskou pohádkou si nepředstavuji trapně-stupidní příběh o vítězství dobra prezentovaný texty drmolícími "herci" s jednou rádobyvtipnou hláškou za druhou.

Ad znalosti: Přiznávám,že o "své" době toho vím mín,než x lidí,které považuji za své přátele. Právě s těmito se radím,pokud si chci něco nového pořídit.
Další věc je hraní na place-k tomu potřebuji člověka (obvykle režiséra-scénáristu),který mne roli naučí,příp.koriguje můji vlastní prezentaci této role.
Ale to je myslím všem jasné.
Roggy 13. duben 2008 18:52:34
Víťa(13. duben 2008 16:12:17) : klidně se pochlubím. A té skupině, od které jsme se inspirovali, klidně poděkuji - přestože už vůbec nevím, jak se jmenovali. Ale nevidím nic špatného na tom, když někde vidím něco dobrého, tak proč to neupravit a nepoužít? Když vidím něco hezkého ve filmu nebo u někoho jiného, tak přemýšlím, jak to aplikovat ještě lépe u nás. To je snad v pořádku, ne? :-)
Ale aby nevznikly pochybnosti - v tomto případě šlo o použití živé hudby místo pleybacku. A pokud to se svou skupinou uděláte taky, klidně můžete tvrdit, že jste to ukradli od nás :-) Mě se to pak bude líbit víc, než kyž každá druhá skupina hraje Conana a Gladiátora (a my jsme to v úplně prvním vystoupení hráli taky, a žádná sláva). Výhoda živé hudby je neporná - je to tak dlouhé, jak potřebujeme, hraje přesně to, co potřebujeme, nehrozí špatná komunikace mezi cd a přehrávačem, není potřeba elektřina (a za deního světla v rozumném prostoru jsme tak zcea soběstační), muzikanti se dají zapojit pímo do děje a navíc se nemusíme bát, že někdo začne skoumat autorská práva na hudbu a kromě toho - oni hrají zatraceně dobře a útočí na smysly diváka tak, že i když pokazíme, co se dá, dojem z vystoupení je moc dobrý :-)
Omlouvám se za dlouhý příspěvek, ale říkal jsem, že to osvětlím, abyste na mě nehnali za tu "krádež" policajty :-)
Patejl_ 13. duben 2008 16:12:50
Podle mě každý kdo se chce zabývat čímkoliv by o tom měl mít alespoň základní znalosti. To že se banda lidí co se rádi koukaj na historický filmy rozhodne založit si vlastní skupinu a nemají nikoho kdo by je naučil aspoň jak stát a držet meč v ruce považuji za nehoráznost, vznikají pak spolky nebezbečných lidí, nejen sobě, ale především nám ostatním a upřímě rečeno podobných spolků je jak hub po dešti. Jen u nás V Hoře Kutné jsou podobně idiocké spolky tři.
Víťa 13. duben 2008 16:12:17
Roggy(13. duben 2008 13:54:36) : tak se tim ukradením hodně chlub, myslím, že tě to udělá velice populárním.
Roggy 13. duben 2008 13:54:36
Kubák(13. duben 2008 12:56:48) : Kanady a prostěradla mi přišla tak moc mimo mísu a jako natolik zřejmá, že jsem ani nezmiňoval. Viděl jsem jedno vystoupení v teniskách, přestože nápad byl dobrý, neumětelnost šermířů a tohle to totálně zabilo :-) Tak jsme ten nápad ukradli a jsme hvězdy :-)
Kubák 13. duben 2008 12:56:48
Roggy(13. duben 2008 12:37:19) : Já bych řekl že to pak spadá pod fantasy šerm. Tam už to pak není o historické věrnosti ale o nápaditosti, jak skupina pojme a zpracuje vystoupení, i jak se předvede kostýmově. Na tom, že něco je pojato jako pohádka či fantasy není nic špatného, ale není to omluva pro kanady, prostěradla a svářečské rukavice. I fantasy se dá dělat dobře a špatně.
Roggy 13. duben 2008 12:37:19
Kuno(13. duben 2008 11:57:23) : a v případě šermířské pohádky? (to nejni rejpání, jen se na tohle snažím už pár let najít odpověď :-) )
Kuno 13. duben 2008 11:57:23
Roggy(13. duben 2008 09:38:23) : Já jsem toho názoru,že veřejně předváděné vystoupení v dobovém oděvu nebo zbroji patří všechny do kategorie divadla a scénického šermu.
Pochopitelně mají různou kvalitu co se vybavení a hereckého projevu týká.
To,že někdo tvrdí,že ho zajímá jen šerm a na hist.věrnost odění a herecký projev svým způsobem kašle jsou pouze výmluvy. (platí i naopak).
Myslím,že vše by mělo být vyvážené tak abychom v divákovi historii prezentovali co nejvěrněji tak jaká opravdu byla a ne tak jak ji vídává v "historických" filmech.

Je to těžké,protože si uvědomuji,že pokud si chci získat publikum,musím mu dát to,co chce a to je bohužel často kámen ůrazu.
Roggy 13. duben 2008 09:38:23
A co šerm "scénický" - parodie na historii, pohádka atd. Hlavní je znalost divadla a publika a pokud neděláme "přesně takhle to bylo a pan Žemlička spolu s Třeštíkem by nás za to mohli pochválit", je nutná stoprocentní historická věrnost? Já myslím, že v takovém případě je tady určitá autorská licence.
Já jen, aby se nezapomínalo i na tohle odvětví "lezeme před lidi", protože to je podle mě ještě jedna skupina šermířstva :-)
Broďan 13. duben 2008 09:10:31
Teressius(13. duben 2008 08:30:19) : Cit.: "Myslíte, že někdo, kdo chce šermovat, by měl mít alespoň nějáké znalosti?"

Znalosti mít nemusí, proč? Může si šermovat jak chce, ovšem pokud s tím neleze před lidi.
Jestliže se ale rozhodne zabývat něčím s přívlastkem "historický" a veřejně to prezentovat, měl by tak učinit pouze v případě, že ho historie opravdu zajímá a že je ochoten se dále vzdělávat a také že je schopen investovat alespoň do základního vybavení (hlavně práci, peněz moc potřeba není). Pokud se rozhodne pro šerm, tak by měl studovat techniky šermu a nenechat se opíjet romantickým pocitem "být jako rytíř".
Slučování neznalosti šermu a neznalosti historie s výsledkem "gotická bitva" je jev v posledních desetiletích častý a stěží proti němu někdo něco udělá. Lidí, kteří dělají dobře historii nebo šerm je velmi málo a oběma kritériím ("historický" a "šerm") tady vyhovuje pouze nepatrné množství lidí, kteří se věnují rekonstrukci historických šermířských technik. Je to totiž velmi náročná věc.
Osobně mi vadí, že se u nás z nějakého důvodu slučují bitvy a šerm. Z doby gotiky, kam se hlásí většina bitev, neznám žádnou popsanou bitvu, kde by rozhodoval šerm krátkou zbraní.
Teressius 13. duben 2008 08:30:19
Ave,
Už delší dobu mi to vrtá hlavou, ale jak se tak koukám kolem sebe, tak vidím, že i ty bitvy jsou bohužel důkazem toho, že dneska už dle mého názoru šermuje kdejaký člověk, co to budto hrotí do livingu, nebo o tom nic neví... Zajímalo by mne, jaký názor k tomu máte vy ostatní? Myslíte, že někdo, kdo chce šermovat, by měl mít alespoň nějáké znalosti?Pokud jo, napište je, a pište své názory, budu jen ráda.

S pozdravem Tess

webmaster